Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51714
Title: Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional en la Unidad Educativa Fiscomisional Agustín Crespo Heredia
Authors: Segarra Morales, Andrea Katalina
Pintado González, Zoila Alexandra
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Pintado González, Z. A. Segarra Morales, A. K. (2023) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional en la Unidad Educativa Fiscomisional Agustín Crespo Heredia [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51714
Abstract: Abstract: The present research on the Principles of Social Constructivism in the Proposal Institutional Pedagogy in the Agustín Crespo Heredia Fiscomisional Educational Unit located in the Girón canton, province of Azuay, with the objective of evaluating the principles of Social Constructivism in pedagogical practice. The research was developed with the qualitative, bibliographic and documentary method in which a relationship matrix was used. He Constructivism states within its fundamental principles that learning is a process of personal construction, based on direct experience, the prior knowledge, the importance of knowledge for students and thus use the knowledge learned in the social environment. The pedagogical proposal being a document legal and theoretical support of teaching practice, it is recommended to teaching staff and administrative are based on the principles of social constructivism in the Proposal Educational pedagogical because it is a necessary instrument in which it expresses the intentions that an Educational Institution proposes for the teaching-learning process, collecting the pedagogical principles, which give coherence to educational practice, which are verified in pedagogical action.
Description: Resumen : La presente investigación sobre los Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional en la Unidad Educativa Fiscomisional Agustín Crespo Heredia ubicada en el cantón Girón provincia del Azuay, con el objetivo de valorar los principios del Constructivismo Social en la práctica pedagógica. La investigación se desarrolló con el método cualitativo, bibliográfica y documental en lo cual se empleó una matriz de relación. El constructivismo manifiesta dentro de sus principios fundamentales que el aprendizaje es un proceso de construcción personal, fundamentándose en la experiencia directa, los conocimientos previos, la importancia del conocimiento para los estudiantes y así utilizar el conocimiento aprendido en el entorno social. La propuesta pedagógica siendo un documento legal y de sustentación teórica de la práctica docente, se recomienda al personal docente y administrativo se fundamenten en los principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica educativas por ser un instrumento necesario en el que plasma las intenciones que una Institución Educativa propone para el proceso enseñanza-aprendizaje recogiendo los principios pedagógicos, que dan coherencia a la práctica educativa lo cual se verifican en la acción pedagógica.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137239.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.