Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51827
Title: Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del sector norte de la ciudad de Ambato
Authors: Matovelle Romero, Luis Felipe
Chato Pilapanta, Jennifer Marissa
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Chato Pilapanta, J. M. Matovelle Romero, L. F. (2023) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del sector norte de la ciudad de Ambato [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/51827
Abstract: Abstract: The objective of this research was to analyze the prevalence of mental health, the Psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers from the northern sector of the city ​​of Ambato during the year 2022. The quantitative method was used, type of non-experimental research, with cross-sectional and descriptive design; the sample of teachers those who were evaluated is 38; The Ad Hoc Sociodemographic and Labor Questionnaire was applied with variables such as: age, gender, nationality, city of residence, work area, state civil, remuneration, family responsibilities, from which it was obtained that the predominant level of The perception of mental health of teachers was mild in stress and depression with 97.4% and mild anxiety with 81.6%. On the other hand, psychological capital obtained an average of 136.58 out of 168 demonstrating that work overload, responsibilities within and outside the classroom they generate emotional problems. On the other hand, it was found that satisfaction labor has an average of 73 out of 96, which allowed us to conclude that psychological capital and Job satisfaction have a significant relationship.
Description: Resumen: La presente investigación tuvo como objetivo analizar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y la satisfacción laboral en docentes ecuatorianos del sector norte de la ciudad de Ambato durante el año 2022. Se empleó el método cuantitativo, de tipo de investigación no experimental, con diseño transversal y descriptivo; la muestra de docentes a los que se les evaluó es 38; se aplicó el Cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral con variables como: edad, genero, nacionalidad, cuidad de residencia, zona laboral, estado civil, remuneración, cargas familiares, de los cuales se obtuvo que el nivel predominante de la percepción de salud mental de los docentes fue leve en estrés y depresión con un 97,4% y ansiedad leve con un 81,6%. Por otro lado, el capital psicológico obtuvo una media de 136,58 sobre 168 demostrando que la sobrecarga laboral, las responsabilidades dentro y fuera del aula generan problemas emocionales. Por otra parte, se obtuvo que la satisfacción laboral tiene una media de 73 sobre 96 lo que permitió concluir que el capital psicológico y la satisfacción laboral tienen una relación significativa.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=137780.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.