Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52527
Title: Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en el sector norte de la ciudad de Durán durante el año 2023 - 2024
Authors: Pardo Taday, Eugenio Patricio
Parada Pérez, David
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Parada Pérez, D. Pardo Taday, E. P. (2024) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en el sector norte de la ciudad de Durán durante el año 2023 - 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52527
Abstract: Abstract: The objective of this research was to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers in the northern sector of the city of Durán during the year 2023 - 2024. The methodology used refers to a quantitative, non-experimental study with a cross-sectional and descriptive design. The technique used for data collection was the survey and standardized instruments: the ad hoc sociodemographic and labor questionnaire, scales to measure depression, anxiety and stress (DAAS-21) and an instrument to measure job satisfaction. The results of this research generally refer to a moderate level of stress, anxiety and depression as part of the teachers' perception of mental health. Psychological capital refers to a medium-high level and overall job satisfaction was favorable. The results of the research can be very useful for the design of policies and programs for the prevention and treatment of mental health problems in the educational setting.
Description: Resumen: El objetivo de esta investigación fue determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos en el sector norte de la ciudad de Durán durante el año 2023 - 2024. La metodología utilizada refiere un estudio de enfoque cuantitativo, no experimental con un diseño transversal y descriptivo. La técnica utilizada para la recogida de datos fue la encuesta e instrumentos estandarizados: el cuestionario sociodemográfico y laboral ad hoc, las escalas para medir la depresión, ansiedad y estrés (DAAS-21) y un instrumento para medir la satisfacción laboral. Los resultados de esta investigación refieren de manera general un nivel moderado de estrés, ansiedad y depresión como parte de la percepción de salud mental de los docentes. El capital psicológico refiere un nivel medio-alto y la satisfacción laboral general fue favorable. Los resultados de la investigación pueden ser de gran utilidad para el diseño de políticas y programas de prevención y tratamiento de problemas de salud mental en el ámbito educativo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138940.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.