Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52529
Title: Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de la provincia de Loja
Authors: Enriquez Jadan, Cynthia Guisella
Cruz Silva, Franklin Paul
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Cruz Silva, F. P. Enriquez Jadan, C. G. (2024) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes de la provincia de Loja [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52529
Abstract: Abstract: The objective of this research work was to determine the prevalence of mental health, psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian primary and secondary teachers in the province of Loja during the year 2023, with a sample of 39 teachers selected non probabilistically. Using a quantitative approach and a cross-sectional and descriptive design, the Ad Hoc Questionnaire, the DASS-21 Scale and the PCQ were applied. Severe levels of stress (15.4%), anxiety (46.2%) and depression (38.46%) were found among teachers. However, they exhibited robust psychological capital, exceeding the average in self-efficacy (31.23), hope (31.79), resilience (29.71) and optimism (28.71), with an overall level of 123.94. Although the average for extrinsic satisfaction was slightly lower, standing at 32.87, it is important to highlight that a notable intrinsic satisfaction was recorded with an average of 33.38 and a general satisfaction of 66.25. These findings highlight the need to strengthen psychological resources in education and address teachers' mental health. Since, apart from mental health, it was determined that there is a significant deterioration in mental health.
Description: Resumen: El presente trabajo investigativo tuvo como objetivo determinar la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos de primaria y secundaria de la provincia de Loja durante el año 2023, con una muestra de 39 docentes seleccionados no probabilísticamente. Utilizando un enfoque cuantitativo y un diseño transversal y descriptivo, se aplicó el Cuestionario Ad Hoc, la Escala DASS-21 y el PCQ. Se encontraron niveles severos de estrés (15.4%), ansiedad (46.2%) y depresión (38.46%) entre los docentes. Sin embargo, exhibieron un robusto capital psicológico, superando la media en autoeficacia (31.23), esperanza (31.79), resiliencia (29.71) y optimismo (28.71), con un nivel general de 123.94. La media de satisfacción extrínseca fue ligeramente baja, con 32.87, es importante destacar que se registró una notable satisfacción intrínseca con un promedio de 33.38 y una satisfacción general de 66.25. Estos hallazgos resaltan la necesidad de fortalecer los recursos psicológicos en la educación y abordar la salud mental de los docentes. Ya que en margen de la salud mental se pudo determinar que hay un deterioro significativo de la salud mental.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138988.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.