Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52531
Title: | Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Nuestra Señora de Fátima , de la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo, periodo 2023-2024 |
Authors: | Ruíz Cobos, Nancy Jeaneth Aguilar Buri, Diana Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Aguilar Buri, D. E. Ruíz Cobos, N. J. (2024) Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Nuestra Señora de Fátima , de la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo, periodo 2023-2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52531 |
Abstract: | Abstract: The present research work entitled "Digital competences and its relationship with the teaching innovation in the Educational Unit "Nuestra Señora de Fátima" in the city of Riobamba, province of Chimborazo, period 2023-2024", has as objective the analysis and the relation that exists between the digital competence and the innovation of the Basic Education teacher. For the development of the research, a non-probabilistic and voluntary sampling was selected. Its research design was carried out under the positivist philosophy, with a deductive approach and a quantitative methodological route. For the collection of information, two questionnaires were used: the first with contents on digital competencies; the second questionnaire on teaching experiences; subsequently, the analysis was carried out and it was concluded that teachers need digital training, although some of them have some knowledge on technical aspects, others need to improve these skills or capabilities at a higher level. It was recommended to design specific professional development programs that focus on strengthening skills in the areas of security, content creation and problem solving. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación titulado Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Nuestra Señora de Fátima de la ciudad de Riobamba, provincia de Chimborazo, periodo 2023-2024 , tiene como objetivo el análisis y la relación que existe entre la competencia digital e innovación del docente de Educación Básica. Para el desarrollo de la investigación se seleccionó un muestreo no probabilístico y voluntario. Su diseño investigativo se realizó bajo la filosofía positivista, con un enfoque deductivo y una ruta metodológica cuantitativa. Para la recolección de información, se utilizaron dos cuestionarios: el primero indagaba por los contenidos sobre competencias digitales; el segundo cuestionario sobre las experiencias docentes; posteriormente se efectuó el análisis y se llegó a la conclusión que los maestros necesitan formación digital. Si bien algunos de ellos tienen cierto conocimiento sobre aspectos técnicos, otros requieren mejorar estas habilidades o capacidades. Se recomendó diseñar programas de desarrollo profesional específicos que se centren en el fortalecimiento de las habilidades en las áreas de seguridad, creación de contenidos y resolución de problemas. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138978.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.