Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52539
Title: Competencias digitales y su relación con la innovación docente de la provincia de Pichincha período 2023 - 2024
Authors: Guerrero Idrovo, Magaly Alexandra
Aguilar Valverde, Emily Pamela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Aguilar Valverde, E. P. Guerrero Idrovo, M. A. (2024) Competencias digitales y su relación con la innovación docente de la provincia de Pichincha período 2023 - 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52539
Abstract: Abstract: The present research work entitled digital competencies and their relationship with teaching innovation, carried out in the province of Pichincha during the 2022-2023 school year, aims to analyze the relationship between digital competencies and teaching innovation. this research is designed under the positivist philosophy, follows a deductive approach and a quantitative methodological route, the population and sample was made to 12 teachers in the province of Pichincha, through the technique of surveys applied by means of a questionnaire and the information was analyzed by means of descriptive statistics. it is concluded that in the schools of the province of Pichincha most of the teachers have a high level of digital competence and teaching innovation, that is to say that teachers are able and trained to use ict. for this reason, it is recommended that teachers continue with their academic preparation in the management of digital platforms and development of creative, dynamic and innovative resources, in order to provide students with meaningful learning, thus achieving a quality education.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación titulado competencias digitales y su relación con la innovación docente, realizado en la provincia de Pichincha periodo lectivo 2022-2023, tiene como objetivo el análisis de la relación entre competencia digital e innovación docente. Esta investigación está diseñada bajo la filosofía positivista, sigue un enfoque deductivo y una ruta metodológica cuantitativa, la población y muestra se lo realizó a 12 docentes de la provincia de Pichincha, mediante la técnica de encuestas aplicados mediante un cuestionario y la información se analizó mediante la estadística descriptiva. Se concluye que en las escuelas de la provincia de Pichincha la mayor parte de los docentes, poseen un nivel alto de competencia digital e innovación docente, es decir que los docentes se encuentran aptos y capacitados para poder utilizar las Tic. Razón por la cual, se recomienda a los docentes, continuar con su preparación académica en el manejo de plataformas digitales y elaboración de recursos creativos, dinámicos e innovadores, esto con el objetivo de brindar a los alumnos un aprendizaje significativo logrando así una educación de calidad.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138791.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.