Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52542
Title: | Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Escuela de Educación Básica Rumiñahui , de la ciudad de Pasaje, Provincia de El Oro, periodo lectivo 2023 - 2024 |
Authors: | Carrión Martínez, Marlon Agustín Chero Pulgarin, Angela Alexandra |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Chero Pulgarin, A. A. Carrión Martínez, M. A. (2024) Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Escuela de Educación Básica Rumiñahui , de la ciudad de Pasaje, Provincia de El Oro, periodo lectivo 2023 - 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52542 |
Abstract: | Abstract: The present research work called: Digital competences and its relation with the teaching innovation in the School of Basic Education "Rumiñahui", of the city of Pasaje, Province of El Oro, period 2023-2024, has as general objective the analysis of the relation between the digital competence and innovation of the teacher in the School of Basic Education "Rumiñahui" of the city of Pasaje, Province of El Oro, school period 2023-2024. A questionnaire technique was used to collect the information, in which 13 elementary school teachers participated, the methodological route is under a quantitative approach. It is concluded that there is a correlation between the relationship between digital competence and teaching innovation, since the use of technological tools contributes to the acquisition of competencies that teachers require to innovate their teaching practice; therefore, it is recommended that educational institutions should contribute to the digital training of teachers by developing training programs on the use and management of technologies to innovate professional practice. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación denominado: Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Escuela de Educación Básica Rumiñahui , de la ciudad de Pasaje, Provincia de El Oro, periodo 2023-2024, tiene como objetivo general el análisis de la relación entre la competencia digital e innovación del docente en la Escuela Educación Básica Rumiñahui de la ciudad de Pasaje, Provincia de El Oro, periodo lectivo 2023-2024. Para la recopilación de la información se utilizó la técnica de un cuestionario, en el que participaron 13 docentes de nivel de educación primaria, la ruta metodológica es bajo un enfoque cuantitativo. Se concluye que en cuanto a la relación entre competencia digital y la innovación docente se evidencia que si existe una correlación entre ambas; ya que el uso de las herramientas tecnológicas contribuye en la adquisición de competencias que el profesorado requiere para innovar su práctica docente. Por lo que se recomienda que las Instituciones educativas deben contribuir en la formación digital de los docentes desarrollando programas de capacitación en cuanto al uso y manejo de las tecnologías para innovar la práctica profesional. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138980.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.