Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52624
Title: | Systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program |
Authors: | Benitez Correa, Carmen Delia Ramón Calle, Ana Paola |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Ramón Calle, A. P. Benitez Correa, C. D. (2024) Systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52624 |
Abstract: | Abstract: The current work, Systematization of Pedagogical Experience in the EFL Teaching Training Program, aims to reflect on the pre-professional practices (as an observer and as a teacher in primary and secondary school) carried out as part of the English curriculum in the Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros major. This qualitative study uses qualitative approach, using observation sheets, class recordings and class plans as resources. In this systematization process results of class observation and teaching classes are analyzed considering aspects including: planning, Linguistic aspects, learning management, methodology. After the systematization process, the conclusion is that the reflection allowed to know the realities teachers face daily in their classes, their assertions, and their mistakes. As a teacher, this work reinforced pedagogical, methodological, content knowledge, quality of instruction, and classroom management aspects in on-site and virtual environments. Overall, each class was a valuable learning opportunity to improve teaching practices and grow as a teacher, since through this research work it was possible to know more about the reality of teaching and improve as an educator to teach in a masterful way. |
Description: | Resumen: Este trabajo, Sistematización de la experiencia pedagógica en el Programa de Formación Docente de inglés como lengua extranjera, tiene como objetivo reflexionar sobre las prácticas preprofesionales (como observador y docente en primaria y secundaria) realizadas como parte del currículo de inglés en Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros. Este estudio cualitativo utiliza un enfoque cualitativo, utilizando hojas de observación, grabaciones y planes de clase como recursos. En este proceso de sistematización se analizan los resultados de la observación e impartición de clases considerando aspectos como: planificación, aspectos lingüísticos, gestión del aprendizaje, metodología. Luego del proceso de sistematización, se concluye que la reflexión permitió conocer realidades que enfrentan diariamente los docentes, aseveraciones y errores. Como docente, este trabajo reforzó aspectos pedagógicos, metodológicos, conocimientos de contenidos, calidad de instrucción y manejo del aula en ambientes presenciales y virtuales. En general, cada clase fue una oportunidad valiosa para mejorar las prácticas docentes y crecer, ya que a través de este trabajo de investigación se pudo conocer más sobre la realidad de la docencia y mejorar como educador para enseñar de manera magistral. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138834.TITN. |
Appears in Collections: | Ciencias de la Educación Mención Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.