Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52754
Title: | Competencia digital y su relación con la innovación docente |
Authors: | Riofrío Zhamungui, Lilibeth Pilar Robles Rosales, Romina Misshell |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Robles Rosales, R. M. Riofrío Zhamungui, L. P. (2024) Competencia digital y su relación con la innovación docente [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52754 |
Abstract: | Abstract: In the present research work Digital competencies and their relationship with teaching innovation in the Pimampiro Educational Unit of the city of Pimampiro, province of Imbabura, school period 2022-2023, an analysis was carried out on the relationship between digital competence and teaching innovation, through the search for information, following a positivist philosophy, a deductive approach and a quantitative methodological route. Surveys were applied which were answered voluntarily by 10 teachers from the institution. The results show that teachers have a very good command of digital skills and innovation, starting from information literacy to problem solving in digital environments, and the need for a constant technological update. It is concluded that digital skills and innovation teachers allow the development of new pedagogical practices that improve the process of teaching to achieve meaningful learning through the use of various technologies and It is recommended to expand the scope to a larger sample in future research to achieve better data representativeness. |
Description: | Resumen: En el presente trabajo de investigación Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Pimampiro de la ciudad de Pimampiro, provincia de Imbabura, período lectivo 2022-2023, se realizó un análisis sobre la relación entre competencia digital e innovación docente, a través de la búsqueda de información, siguiendo una filosofía positivista, un enfoque deductivo y una ruta metodológica cuantitativa. Se aplicó encuestas las cuales fueron contestadas de forma voluntaria por 10 docentes de la institución. Los resultados muestran que los docentes tienen un muy buen dominio en competencias digitales e innovación, partiendo desde la alfabetización en información hasta la resolución de problemas en entornos digitales, y se enfatiza la necesidad de una actualización tecnológica constante. Se concluye que las competencias digitales e innovación docente permiten desarrollar nuevas prácticas pedagógicas que mejoran el proceso de enseñanza para lograr un aprendizaje significativo a través del uso de diversas tecnologías y se recomienda ampliar el alcance a una muestra más extensa en futuras investigaciones para lograr una mejor representatividad de los datos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138909.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.