Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52764
Title: | Formación en competencias digitales: análisis a docentes de básica superior y bachillerato en la institucion Educativa Marieta de Veintimilla |
Authors: | Granda Lazo, César William Gualan Gonzalez, Lina Viviana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Gualan Gonzalez, L. V. Granda Lazo, C. W. (2024) Formación en competencias digitales: análisis a docentes de básica superior y bachillerato en la institucion Educativa Marieta de Veintimilla [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52764 |
Abstract: | Abstract: This research addresses Digital Competence in EGB and BGU teachers at the Marieta de Veintimilla Educational Unit, proposing an improvement strategy. The general objective is to optimize Digital Competence through a differentiated approach focused on the Genially digital tool. The sample included 15 teachers and methods, techniques and instruments were used. The deductive method was used to obtain conclusions about the continuous training needs of basic and high school teachers. To integrate the execution of this study, a questionnaire designed by the UTPL and administered through Google Forms was used as the main instrument. This survey exhaustively addressed the main needs for continuous training of teachers, where these results revealed variable levels of competition, identifying strengths and weaknesses. The proposal consists of a training course in the use of Genially, aimed at homogenizing knowledge and applying the tool in educational practices. Concluding, the implementation of this strategy has the potential to significantly improve the Digital Competence of teachers, promoting innovative pedagogical practices adapted to contemporary digital demands. |
Description: | Resumen: Esta investigación aborda la Competencia Digital en docentes de EGB y BGU en la Unidad Educativa Marieta de Veintimilla, proponiendo una estrategia de mejora. El objetivo general es optimizar la Competencia Digital mediante un enfoque diferenciado centrado en la herramienta digital Genially. La muestra incluyó 15 docentes y se emplearon métodos, técnicas e instrumentos. Se empleó el método deductivo para obtener conclusiones sobre las necesidades de formación continua de los docentes de básica y bachillerato. Para integrar la ejecución de este estudio, se utilizó como instrumento principal un cuestionario diseñado por la UTPL y administrado a través de Google Forms, esta encuesta abordó de manera exhaustiva las principales necesidades de formación continua de los docentes, donde estos resultados revelaron niveles variables de competencia, identificando fortalezas y debilidades. La propuesta consiste en un curso de capacitación en el uso de Genially, dirigido a homogeneizar conocimientos y aplicar la herramienta en prácticas educativas, la implementación de esta estrategia tiene el potencial de mejorar significativamente la Competencia Digital de los docentes, promoviendo prácticas pedagógicas innovadoras y adaptadas a las demandas digitales contemporáneas. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138956.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía de las Matemáticas y la Física |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.