Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52801
Title: Factors that influence high school students' English oral communication skills in Ecuadorian face-to-face learning environments
Authors: Paredes Zúñiga, Fabián Marcelo
Guzmán Guzmán, Willan Andrés
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Guzmán Guzmán, W. A. Paredes Zúñiga, F. M. (2024) Factors that influence high school students' English oral communication skills in Ecuadorian face-to-face learning environments [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52801
Abstract: Abstract: The present study, titled "Factors that influence high school students' English oral communication skills in Ecuadorian face-to-face learning environments," sought to unravel the impact of linguistic and emotional factors on the oral communication skills of high school students. The research was conducted in a rural area near Tena city, Ecuador, with a sample consisting of fifteen students and two English as a Foreign Language (EFL) teachers. In terms of methodology, a mixed-method approach was employed, utilizing quantitative methods to quantify and analyze specific numerical data related to the linguistic and emotional aspects, and qualitative methods to delve into the nuanced emotional factors influencing oral communication skills. Additionally, a student - teachers questionnaire, observation sheet, and a semi-structured interview were used as resources to gather the data. The study found that high school students face significant challenges in vocabulary, grammar usage, sentence structure, and fluency when communicating in English it is in reference to linguistic aspects. Meanwhile, in emotional barriers like fear, feeling blocked, and heightened tension significantly affect students' active engagement, hindering fluency and participation in language-related tasks.
Description: Resumen: El presente estudio, titulado "Factores que influyen en las habilidades de comunicación oral en inglés de los estudiantes de secundaria en entornos de aprendizaje presenciales en Ecuador", buscó descubrir el impacto de los factores lingüísticos y emocionales en las habilidades de comunicación oral de los estudiantes de secundaria. La investigación se llevó a cabo en una zona rural cerca del Tena, Ecuador, con una muestra de quince estudiantes y dos profesores de inglés como lengua extranjera (EFL). En cuanto a la metodología, se empleó un enfoque mixto, utilizando métodos cuantitativos para cuantificar y analizar datos numéricos específicos relacionados con los aspectos lingüísticos y emocionales, y métodos cualitativos para profundizar en los matices de los factores emocionales que influyen en las habilidades de comunicación oral. Además, se utilizó un cuestionario para estudiantes y profesores, una hoja de observación y una entrevista semiestructurada como recursos para recopilar los datos. El estudio encontró que los estudiantes de secundaria enfrentan desafíos significativos en vocabulario, uso de la gramática, estructura de las oraciones y fluidez al comunicarse en inglés en referencia a los aspectos lingüísticos. Mientras tanto, las barreras emocionales como el miedo, sentirse bloqueado y la tensión aumentada afectan significativamente la participación activa de los estudiantes, obstaculizando la fluidez y la participación en tareas relacionadas con el lenguaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=138996.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.