Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52888
Title: Caracterización de las competencias profesionales della educadorra infantil
Authors: Carrera Toapanta, Jaime Javier
Álvarez Moyano, Verónica Alexandra
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Álvarez Moyano, V. A. Carrera Toapanta, J. J. (2024) Caracterización de las competencias profesionales della educadorra infantil [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52888
Abstract: Abstract: The detailed study on the characterization of the professional skills of the Ecuadorian child educator, leads to the development of skills and knowledge specific to teachers who work with preschool and first grade children. basic. Identifying the main professional competencies for the construction of a proposal for pedagogical intervention that allows improvement in their educational practice, was the main objective. That is why the professional skills of the early childhood educator They also include pedagogical skills for planning and evaluating the learning, for teamwork and effective communication, among others. The methodology used was induction and deduction, theoretical, descriptive, analytical and exploratory, qualitative and quantitative, as well as documentary, experimental and field. The investigation is carried out with teachers in the professional practice of two educational institutions in the sector north of Quito. The professional competencies analyzed from the result of the collection of data through surveys, the need to enhance them emerged with emphasis on technological competencies, pedagogical competencies and planning and organization of the early childhood educator.
Description: Resumen:El estudio minucioso sobre la caracterización de las competencias profesionales del educador/ra infantil ecuatoriano, conlleva al desarrollo de habilidades y conocimientos específicos en los docentes que trabajan con niños/as en edad preescolar y primero de básica. El identificar las principales competencias profesionales para la construcción de una propuesta de intervención pedagógica que permita el mejoramiento en su práctica educativa, fue el objetivo principal. Es por ello que, las competencias profesionales del educador infantil incluyen también habilidades pedagógicas para la planificación y la evaluación del aprendizaje, para el trabajo en equipo y la comunicación efectiva, entre otras. La metodología utilizada fue la inducción y deducción, teórica, descriptiva, analítica y exploratoria, cualitativa y cuantitativa, así como documental, experimental y de campo. La investigación se la realizado con docentes en el ejercicio profesional de dos instituciones educativas del sector norte de Quito. Las competencias profesionales analizadas del resultado de la recolección de datos por medio de encuestas, afloró la necesidad de potenciar las mismas con énfasis en las competencias tecnológicas, las competencias pedagógicas y las competencias de planificación y organización del educador infantil.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139114.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.