Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52906
Title: Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano
Authors: Abad Ludeña, María de Lourdes
Jiménez Jiménez, Rosa Itamar
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Jiménez Jiménez, R. I. Abad Ludeña, M. D. L. (2024) Caracterización de las competencias profesionales del educadora infantil ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52906
Abstract: Abstract: The present research work called Characterization of the competencies early childhood educator professionals has the general objective of identifying the main professional competencies of early childhood and first grade teachers; for the construction of a pedagogical intervention proposal that allows the improvement in their educational practice. Based on this, it was characterized by having a mixed approach because different sources of information are used, such as bibliographic and field to collect data and varied contexts. The sample is non-probabilistic because convenience, that is, teachers predisposed to answer the questionnaire. Therefore, the sample is made up of thirteen education teachers children who work in educational institutions in the province of Pichincha, Cayambe canton. It was concluded that the participating teachers have achieved teaching competencies However, there are others that must be strengthened, for which a guide is proposed. pedagogical intervention.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación denominado Caracterización de las competencias profesionales del educador/a infantil tiene por objetivo general identificar las principales competencias profesionales de las/los docentes de educación infantil y primero de básica; para la construcción de una propuesta de intervención pedagógica que permita el mejoramiento en su práctica educativa. En función de esto se caracterizó por tener un enfoque mixto porque se utiliza diferentes fuentes de información como la bibliográfica y de campo para recopilar datos y contextos variados. La muestra es no probabilística por conveniencia, es decir, se seleccionó de forma previa a los docentes predispuestos a responder el cuestionario. Por eso, la muestra se compone de trece docentes de educación infantil que laboran en instituciones educativas de la provincia de Pichincha, cantón Cayambe. Se concluyó que los docentes participantes cuentan con competencias docentes alcanzadas sin embargo hay otras que deben ser fortalecidas para lo cual se propone una guía de intervención pedagógica.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139137.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.