Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52986
Title: | Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Santa Rosa, Parroquia Santa Rosa, Cantón Salinas, Provincia de Santa Elena, periodo 2023-2024 |
Authors: | Orozco Buele, Narciza de Jesús Suárez Domínguez, Christian Andrés |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Suárez Domínguez, C. A. Orozco Buele, N. D. J. (2024) Competencias digitales y su relación con la innovación docente en la Unidad Educativa Santa Rosa, Parroquia Santa Rosa, Cantón Salinas, Provincia de Santa Elena, periodo 2023-2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/52986 |
Abstract: | Abstract: The research work "Digital Competencies and their Relationship with Teaching Innovation" focuses on analyzing the connection between digital competencies and innovation at the Santa Rosa School of Basic Education. Adopting a positivist approach with quantitative methodology, the research used questionnaire surveys, applied to 6 teachers, to collect relevant data. The main objective is to explore how teachers' mastery of digital technologies impacts their ability to develop pedagogical approaches that take advantage of the transformative potential of these tools. Although teachers show a solid level of digital competence, the need to invest in their continuous professional development is highlighted, providing them with access to up-to-date training and innovative resources. This will not only strengthen the quality of teaching but will also ensure that students acquire crucial digital skills to thrive in a technological world. It is suggested that educational policies support the creation of flexible learning environments, allowing teachers to experiment with new technologies and educational methodologies. |
Description: | Resumen: El trabajo de investigación "Competencias Digitales y su Relación con la Innovación Docente" se centra en analizar la conexión entre las competencias digitales y la innovación en la Escuela de Educación Básica Santa Rosa. Adoptando un enfoque positivista con metodología cuantitativa, la investigación empleó encuestas mediante cuestionarios, aplicados a 6 docentes, para recopilar datos relevantes. El objetivo principal es explorar cómo el dominio de las tecnologías digitales por parte de los docentes impacta en su capacidad para desarrollar enfoques pedagógicos que aprovechen el potencial transformador de estas herramientas. A pesar de que los docentes muestran un sólido nivel de competencia digital, se destaca la necesidad de invertir en su desarrollo profesional continuo, proporcionándoles acceso a formación actualizada y recursos innovadores. Esto no solo fortalecerá la calidad de la enseñanza, sino que también asegurará que los estudiantes adquieran habilidades digitales cruciales para prosperar en un mundo tecnológico. Se sugiere que las políticas educativas respalden la creación de entornos de aprendizaje flexibles, permitiendo a los docentes experimentar con nuevas tecnologías y metodologías educativas. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139338.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.