Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53021
Title: | El Desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad |
Authors: | Villarroel Dávila, Paola Carina Torres Bravo, Rosa Janela |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Torres Bravo, R. J. Villarroel Dávila, P. C. (2024) El Desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53021 |
Abstract: | Abstract: This research work consists of addressing the importance of socio-emotional development and inclusive education in children aged 4 to 5 years old, from the point of view of parents and the teacher who directs this group of students; it took place in an educational establishment in the city of Loja during the 2022-2023 school year. It is of a mixed type, i.e. qualitative and quantitative. The methods used were analytical, synthetic and statistical; it is also worth mentioning that the main instruments used were the observation form, questionnaire and semi-structured interview, which were applied to children, parents and teachers respectively. It was possible to identify emotional and social behaviours such as fear, anger and sadness among others, also considering that in the homes of each of the children observed there is still very little management of emotions, making it difficult for the children to have good emotional control. It can be determined that the teacher has a good command of inclusive education. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación consiste en abordar la importancia del Desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad, desde el punto de vista de los padres de familia y de la docente que dirige este grupo de educandos; tuvo lugar en un establecimiento educativo de la ciudad de Loja durante el año lectivo 2022-2023. Es de tipo mixto, es decir, cualitativa y cuantitativa. Los métodos utilizados fueron analítico, sintético y estadístico; cabe mencionar además que los instrumentos utilizados principalmente fueron, ficha de observación, cuestionario y entrevista semiestructurada, los mismos que fueron aplicados, a los niños, padres de familia y docente respectivamente. Logrando identificar, comportamientos emocionales y sociales como miedo, enfado y tristeza entre otros, considerando además que en los hogares de cada uno de los niños observados aún existe muy poco manejo de las emociones, dificultando de esta manera que los infantes tengan un buen control emocional. Se puedo determinar que la docente tiene un acertado manejo en lo concerniente a la educación inclusiva. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139330.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.