Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53052
Title: Formación en competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en instituciones educativas de la región Sierra, provincia de Imbabura.
Authors: Blacio Maldonado, Ricardo Patricio
Simbaña Zumárraga, Luis Darío
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Simbaña Zumárraga, L. D. Blacio Maldonado, R. P. (2024) Formación en competencias digitales: análisis a docentes de bachillerato en instituciones educativas de la región Sierra, provincia de Imbabura. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53052
Abstract: Abstract: Study carried out to analyze the level of teaching digital competence, applied to 15 professionals in the areas of mathematics, physics and natural sciences of the institutions: Mariano Suarez Veintimilla, La Salle and Andrés Avelino de la Torre from the province of Imbabura, The common framework of teaching digital competence of the National Institute of Education was used as a basis. Educational Technologies and Teacher Training with its five areas: information and literacy, communication and collaboration, digital content creation, security and Problem resolution. Initially, theoretical foundations are presented through bibliographic research, subsequently the diagnosis of the level of digital competence identifying the web 2.0 tools used by the teacher through research field applying observation and an online survey. With the analysis technique interpreted the percentage graphs created based on the data entered into the software SPSS in addition to determining the relationship between digital competence levels and data sociodemographic characteristics of the study sample, resulting in a basic level of teaching digital competence.
Description: Resumen: Estudio realizado para analizar el nivel de competencia digital docente, aplicado a 15 profesionales de las áreas de matemática, física y ciencias naturales de las instituciones: Mariano Suarez Veintimilla, La Salle y Andrés Avelino de la Torre de la provincia de Imbabura, se usó como base el marco común de competencia digital docente del Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado con sus cinco áreas: información y alfabetización, comunicación y colaboración, creación de contenidos digitales, seguridad y resolución de problemas. De forma inicial se presenta fundamentos teóricos mediante la investigación bibliográfica, posteriormente el diagnóstico del nivel de competencia digital identificando las herramientas web 2.0 usadas por el docente mediante la investigación de campo aplicando la observación y una encuesta en línea. Con la técnica del análisis se interpretó los gráficos de porcentajes creados a base de los datos ingresados al software SPSS además de determinar la relación entre los niveles de competencia digital y los datos sociodemográficos de la muestra de estudio, dando como conclusión un nivel básico de competencia digital docente.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139375.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.