Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53083
Title: | El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 años a 5 años de edad |
Authors: | Beltrán Guevara, Patricia Maricela López López, Dalia Marisela |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | López López, D. M. Beltrán Guevara, P. M. (2024) El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 años a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/53083 |
Abstract: | Abstract: The purpose of this work was to explain socioemotional development in the context of inclusive education in children aged 4 to 5 years from the Sevilla de Oro Educational Unit. proposed a mixed methodology of qualitative and quantitative approach. Interviews were applied to teachers, questionnaires to parents and direct observation to students. The report consists of three chapters: theoretical framework on socio-emotional development and inclusive education; methodology with objectives, context, techniques and instruments; and results with analysis of qualitative and quantitative data. The results provide updated information on the situation of socio-emotional development and educational inclusion in the institution, constituting a baseline for subsequent studies. This allows the authorities recognize critical areas to formulate actions that strengthen inclusivity and enhance the comprehensive development of students, positively impacting the educational community. This study comprehensively addresses the problem raised, being an action guide invaluable to the educational institution. |
Description: | Resumen: El presente trabajo tuvo como propósito explicar el desarrollo socioemocional en el contexto de la educación inclusiva en niños de 4 a 5 años de la Unidad Educativa Sevilla de Oro. Se planteó una metodología mixta de enfoque cualitativo y cuantitativo. Se aplicaron entrevistas a docentes, cuestionarios a padres y observación directa a estudiantes. El reporte consta de tres capítulos: marco teórico sobre desarrollo socioemocional y educación inclusiva; metodología con objetivos, contexto, técnicas e instrumentos; y resultados con análisis de datos cualitativos y cuantitativos. Los resultados aportan información actualizada sobre la situación del desarrollo socioemocional y la inclusión educativa en la institución, constituyendo una línea base para posteriores estudios. Esto permite a las autoridades reconocer áreas críticas para formular acciones que fortalezcan la inclusividad y potencien el desarrollo integral de los estudiantes, impactando positivamente a la comunidad educativa. Este estudio aborda de forma integral la problemática planteada, siendo una guía de acción invaluable para la institución educativa. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139385.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.