Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/54216
Title: Recursos multimedia para el aprendizaje personalizado en entornos virtuales
Authors: Sánchez Burneo, Verónica Patricia
Chalán Romero, Luis Claudio
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Chalán Romero, L. C. Sánchez Burneo, V. P. (2024) Recursos multimedia para el aprendizaje personalizado en entornos virtuales [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/54216
Abstract: Abstract: This study addresses the importance of developing multimedia resources for the personalized learning, seeking to overcome the difficulties that teachers face in This process. According to Valdivieso et al. (2016), who studied 357 teachers in Loja, the 70% have knowledge of Information and Communication Technologies (ICT), but experience obstacles when applying them in education. This was evident during the confinement due to the Covid-19 pandemic. The proposal highlights strategies and guidelines techno-pedagogical with instructions composed of 7 phases, whose central axis is the ADDIE methodology, supported by Bloom's taxonomy and research that highlights the importance of clear guidelines in the development of multimedia resources. This studio aims to analyze existing multimedia resources, develop guidelines techno-pedagogical and propose detailed instructions for its creation. The proposal aims to improve educational quality, offer a learning experience and benefit teachers, students and educational institutions. Finally, position these resources as a significant contribution where technology and education are increasingly relevant.
Description: Resumen: Este estudio aborda la importancia de desarrollar recursos multimedia para el aprendizaje personalizado, buscando superar las dificultades que los docentes enfrentan en este proceso. Según Valdivieso et al. (2016), quienes estudiaron a 357 profesores en Loja, el 70% tiene conocimiento de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC), pero experimenta obstáculos al aplicarlas en la educación. Esto se evidenció durante el confinamiento por la pandemia de Covid-19. La propuesta destaca estrategias y orientaciones tecno-pedagógicas con un instructivo compuesto de 7 fases, cuyo eje central es la metodología ADDIE, apoyada en la taxonomía de Bloom y de investigaciones que subrayan la importancia de orientaciones claras en el desarrollo de recursos multimedia. Este estudio tiene como objetivo analizar los recursos multimedia existentes, desarrollar orientaciones tecno-pedagógicas y proponer un instructivo detallado para su creación. La propuesta aspira a mejorar la calidad educativa, ofrecer una experiencia de aprendizaje y beneficiar a docentes, estudiantes e instituciones educativas. Finalmente, posicionar estos recursos como una contribución significativa donde la tecnología y la educación son cada vez más relevantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140121.TITN.
Appears in Collections:MAESTRÍA EN EDUCACIÓN, MENCIÓN GESTIÓN DEL APRENDIZAJE MEDIADO POR TIC



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.