Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55035
Title: | Caracterización de las competencias profesionales de los docentes de educación infantil ecuatoriano |
Authors: | Quintanilla Noboa, Aida Bolivia Torres Rueda, Aura Lucia |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Torres Rueda, A. L. Quintanilla Noboa, A. B. (2024) Caracterización de las competencias profesionales de los docentes de educación infantil ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55035 |
Abstract: | Abstract: This research has been carried out with the general objective of investigating the strengths and weaknesses in teaching competencies. This research has been carried out in different educational environments, both public and private, in modalities such as children's centers and CNH of Mies. Some of these were located in the city of Ibarra, others in Quito and Baños. The sample was obtained from 10 early childhood education teachers who work in the aforementioned children's centers. With the qualitative method of a survey carried out in Google form, which is classified by blocks according to the competencies. The results show that of the 100% of those surveyed, the most significant percentage was in pedagogical competencies, with 89.2% indicating greater strength. On the other hand, the lowest percentage was in technological competencies, with 67.4%, indicating that there is a deficiency in these competencies. In conclusion, the need to train teachers to improve their performance in technological competencies is recognized, offering as a proposal the training in tools and resources that exist to work with children virtually when necessary. |
Description: | Resumen: Esta investigación ha sido realizada con el objetivo general de indagar acerca de las fortalezas y debilidades en las competencias docentes. Dicha investigación se ha llevado a cabo en diferentes ámbitos educativos tanto públicos como privados, en modalidades como centros infantiles y CNH del Mies. Algunos de estos ubicados en la ciudad de Ibarra, otros en Quito y Baños. La muestra se obtuvo de 10 docentes de educación infantil que laboran en estos centros infantiles mencionados. Con el método cualitativo de encuesta realizadas en Google form, en las cuales se clasifica por bloques de acuerdo con las competencias. Como resultados se obtiene que del 100% de las encuestadas, el porcentaje más significativo fue en las competencias pedagógicas, con 89.2% indicando mayor fortaleza. Por el contrario, el menor porcentaje en las competencias tecnológicas, con 67.4% indicando que existe deficiencia en estas competencias. Como conclusión se reconoce la necesidad de capacitar a las docentes para su mejor desempeño en competencias tecnológicas ofreciendo como propuesta la capacitación en herramientas y recursos que existen para trabajar con niños de manera virtual cuando sea necesario. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139528.TITN. |
Appears in Collections: | Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.