Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55199
Title: Aplicación del Flipped Classroom en la enseñanza- aprendizaje de la asignatura de Automatización de Gestión del Talento Humano
Authors: Jamard, Raphael Marie
Sanmartín Zhingre, Patricia Nelly
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Sanmartín Zhingre, P. N. Jamard, R. M. (2024) Aplicación del Flipped Classroom en la enseñanza- aprendizaje de la asignatura de Automatización de Gestión del Talento Humano [Tesis de Postgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55199
Abstract: Abstract: Flipped Classroom is an educational methodology that seeks to transform teaching conventional by reversing roles: students acquire knowledge at home through multimedia resources, allowing classes to focus on practical activities and classroom discussions. This study seeks to analyze the students' perception of the Human Talent Management Automation subject following the application of this pedagogical methodology. A questionnaire with 14 key items was applied to evaluate students' perception of perceived effectiveness, active participation and understanding of the contents. The results, analyzed with SPSS 22 and the method of Cronbach's alpha revealed a high positive perception by the students highlighting academic performance. Greater participation in class was highlighted and an improvement in the understanding of the concepts. This support demonstrates the viability and effectiveness of the Flipped Classroom approach in teaching the aforementioned subject, providing a solid foundation for future implementations and improvement in educational methodology.
Description: Resumen:Flipped Classroom es una metodología educativa que busca transformar la enseñanza convencional al invertir roles: los estudiantes adquieren conocimientos en casa a través de recursos multimedia, permitiendo que las clases se enfoquen en actividades prácticas y discusiones en el aula. Este estudio busca analizar la percepción de los estudiantes de la asignatura de Automatización de Gestión del Talento Humano a raíz de la aplicación de esta metodología pedagógica. Se aplicó un cuestionario con 14 ítems clave para evaluar la percepción de los estudiantes sobre la efectividad percibida, participación activa y comprensión de los contenidos. Los resultados, analizados con SPSS 22 y el método de Alfa de Cronbach, revelaron una percepción positiva alta por parte de los estudiantes destacándose un rendimiento académico. Se destacó una mayor participación en la clase y una mejora en la comprensión de los conceptos. Este respaldo evidencia la viabilidad y efectividad del enfoque Flipped Classroom en la enseñanza de la asignatura mencionada, proporcionando una base sólida para futuras implementaciones y mejorar en la metodología educativa.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140219.TITN.
Appears in Collections:MAESTRÍA EN EDUCACIÓN, MENCIÓN GESTIÓN DEL APRENDIZAJE MEDIADO POR TIC



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.