Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55655
Title: El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en niños de 4 a 5 años de edad
Authors: Elizalde Solano, Silvana Catalina
Cifuentes Chulca, Fernanda Elizabeth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Cifuentes Chulca, F. E. Elizalde Solano, S. C. (2024) El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55655
Abstract: Abstract: This research aimed to explain the social and emotional development and investigate the inclusive education of children from 4 to 5 years of age. It was based on theories related to children's social and emotional development, as well as those that address inclusive education. To carry out the study, analytical, synthetic and statistical methods were used. The data were collected through a field research design, using semi-structured interviews with parents of children aged 4 to 5 years and with a teacher from the educational institution. Milestones of children's social development were identified through direct observation. The child sample consisted of 5 children from 3 to 5 years of age enrolled in the Rumipamba Educational Unit located in the Ibarra canton. The results obtained reflect good progress in the socio-emotional development of children, as well as the parents' attention to this process. Additionally, it was observed that the teacher has a solid understanding of inclusive education and the rights of all children to receive education.
Description: Resumen: Esta investigación tuvo como objetivo explicar el desarrollo social, emocional e indagar sobre la educación inclusiva de niños de 4 a 5 años de edad. Se basó en teorías relacionadas con el desarrollo social y emocional infantil, así como en aquellas que abordan la educación inclusiva. Para llevar a cabo el estudio, se utilizaron métodos analíticos, sintéticos y estadísticos. Los datos fueron recopilados a través de un diseño de investigación de campo, empleando entrevistas semiestructuradas con padres de niños de 4 a 5 años de edad y con una docente de la institución educativa. Los hitos del desarrollo social de los niños fueron identificados mediante observación directa. La muestra infantil consistió en 5 niños de 4 a 5 años de edad inscritos en la Unidad Educativa Rumipamba ubicada en el cantón Ibarra. Los resultados obtenidos reflejan un buen progreso en el desarrollo socioemocional de los niños, así como la atención de los padres hacia este proceso. Además, se observó que la docente tiene un entendimiento sólido sobre la educación inclusiva y los derechos de todos los niños a recibir educación.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=139965.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.