Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55852
Title: | El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad |
Authors: | Aguirre Guamán, Soraya Estefania Eras Quilambaqui, Brenda Lizbeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Eras Quilambaqui, B. L. Aguirre Guamán, S. E. (2024) El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/55852 |
Abstract: | Abstract:Socio-emotional development is part of the construction of the child's behavior. human being, therefore, the present study focuses on socio-emotional development and inclusive education of children from 4 to 5 years old in the Bilingual Intercultural Educational Unit Fiscomisional "ETSA . The main objective was to evaluate the effectiveness of the practices educational activities to promote socio-emotional development in an inclusive environment. The methodology applied was a mixed approach observing socio-emotional interactions and reviewing pedagogical strategies through surveys. Results highlight progress significant in the socio-emotional skills of children by 60%, in improvement of empathy and collaboration. While the 40% who require support to develop these skills, in addition, the teacher highlights the absence of inclusive policies that address the needs of the students. The conclusion highlights the importance of an inclusive approach for socio-emotional development, given this, the implementation of programs is recommended training for teaching staff, reinforcing the basis for inclusive education and focused on the comprehensive development of children. |
Description: | Resumen:El desarrollo socioemocional forma parte de la construcción del comportamiento del ser humano, por ello, el presente estudio se centra en el desarrollo socioemocional y la educación inclusiva de niños de 4 a 5 años en la Unidad Educativa Intercultural Bilingüe Fiscomisional "ETSA . El objetivo principal fue evaluar la efectividad de las prácticas educativas para fomentar el desarrollo socioemocional en un entorno inclusivo. La metodología aplicada fue de enfoque mixto observando interacciones socioemocionales y revisando estrategias pedagógicas mediante encuestas. Los resultados destacan el progreso significativo en las habilidades socioemocionales de los niños en un 60%, en mejora de la empatía y la colaboración. Mientras el 40% que requieren de un apoyo para desarrollar estas habilidades, además, el docente destaca la ausencia de políticas inclusivas que atiendan las necesitades de los alumnos. La conclusión destaca la importancia de un enfoque inclusivo para el desarrollo socioemocional, ante ello, se recomienda la implementación de programas de capacitación para el personal docente, reforzando la base para una educación inclusiva y centrada en el desarrollo integral de los niños. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140833.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.