Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56075
Title: | El desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad |
Authors: | Bravo Muñoz, María Alejandra Galárraga Vallejo, Josselin Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Galárraga Vallejo, J. E. Bravo Muñoz, M. A. (2024) El desarrollo socioemocional y educación inclusiva en los niños de 4 a 5 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56075 |
Abstract: | Abstract: The present study called Socio-emotional development and inclusive education in children from 4 to 5 years , its main objective is to understand the socio-emotional development of children from 4 to 5 years old and their impact on inclusive education. This objective includes explaining, analyze, identify and investigate various socio-emotional attitudes that children show of the E.U. Carlos Martínez Acosta Initial level 2 from the city of Mira, province of Carchi. The research uses analytical, synthetic and statistical methods, as well as techniques of bibliographic research such as reading and paraphrasing and field research techniques that include surveys, which were used to collect important information intended for the present work. Instruments such as observation, record keeping and interviews. Based on the results obtained, it can be conclude that socioemotional development occurs spontaneously through interaction of the child with his environment, with the responsible support of the family and through collaborative efforts with teachers who use a methodology aimed at promoting inclusive education within the educational environment. |
Description: | Resumen: El presente estudio denominado El desarrollo socioemocional y educación inclusiva en niños de 4 a 5 años , tiene como principal objetivo comprender el desarrollo socioemocional de niños de 4 a 5 años y su impacto en la educación inclusiva. Este objetivo incluye explicar, analizar, identificar e investigar diversas actitudes socioemocionales que muestran los niños de la U.E. Carlos Martínez Acosta nivel Inicial 2 de la ciudad de Mira, provincia del Carchi. La investigación utiliza métodos analíticos, sintéticos y estadísticos, así como técnicas de investigación bibliográfica como lectura y paráfrasis y técnicas de investigación de campo que incluyen encuestas, las cuales se utilizó para el levantamiento de información importante destinada al presente trabajo. También se empleó instrumentos como la observación, el mantenimiento de registros y las entrevistas. En base a los resultados obtenidos se puede concluir que el desarrollo socioemocional ocurre de manera espontánea a través de la interacción del niño con su entorno, con el apoyo responsable de la familia y mediante esfuerzos colaborativos con docentes que emplean una metodología orientada a promover la educación inclusiva dentro del entorno educativo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=140780.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.