Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56426
Title: | La relación familia escuela en niños en niños de 3 a 5 años. |
Authors: | Villarroel Dávila, Paola Carina Coba González, Samantha Joseth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Coba González, S. J. Villarroel Dávila, P. C. (2024) La relación familia escuela en niños en niños de 3 a 5 años. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/56426 |
Abstract: | Abstract: The family is a fundamental pillar for the integral development of children, providing a safe and supportive environment that fosters emotional, social and physical development. Through this research, we have been able to highlight the importance of the family in child development and the crucial role of parental communication and active participation in education. Collaboration between family and school is essential to improve children's learning and socialization. The objective of the research is to know, identify and suggest activities to strengthen this relationship. A descriptive methodology with a mixed approach was used, applying surveys divided into several dimensions to teachers and parents. The development of the surveys made it possible to identify the perception of both parties, as well as the strengths and weaknesses that may arise during the school period. Through the analysis of the selected dimensions, extracurricular activities were chosen for the benefits they provide, such as yoga, which favors physical, emotional and social development, creating bonds and encouraging the participation of all members. |
Description: | Resumen: La familia es un pilar fundamental para el desarrollo integral de los niños, proporcionando un entorno seguro y de apoyo que fomenta el desarrollo emocional, social y físico. Por medio de esta investigación, hemos podido destacar la importancia de la familia en el desarrollo infantil y el papel crucial de la comunicación y participación activa de los padres en la educación. La colaboración entre familia y escuela es esencial para mejorar el aprendizaje y la socialización de los niños. El objetivo de la investigación es conocer, identificar y sugerir actividades para fortalecer dicha relación. Se utilizó una metodología de tipo descriptiva con enfoque mixto, aplicando encuestas divididas en varias dimensiones a los docentes y padres. El desarrollo de las encuestas permitió identificar la percepción de ambas partes, así como las fortalezas y debilidades que se pueden presentar durante el período escolar. Mediante el análisis de las dimensiones seleccionadas, se escogió a las actividades extracurriculares por los beneficios que brindan, como el yoga, que favorece el desarrollo físico, emocional y social, creando lazos y fomentando la participación de todos los miembros. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141619.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.