Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68011
Title: Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program
Authors: Vargas Saritama, Alba Bitalina
Taxi Lárraga, Kely Daniela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Taxi Lárraga, K. D. Vargas Saritama, A. B. (2024) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68011
Abstract: Abstract: The systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program aims to reflect and analyze the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional practices as an EFL teacher in two educational institutions in Ibarra city. First, the role of observer was carried out in a public institution, where the performance of four EFL teachers was observed with 180 students from both basic education and bachillerato. Additionally, the experience as a teacher was carried out in a private institution with 150 students from both basic education and bachillerato. The systematization of both roles consisted of analyzing six face-to-face classes, three basic education and three bachillerato classes, in each institution, under the criteria of four pedagogical aspects that were planning, linguistic, learning management, and methodology using a quantitative methodology with instruments such as an observation sheet and a narrative reflection. As a result, it was determined that the systematization of practices is useful in identifying how the process of teaching EFL is carried out in different educational institutions and allowed to provide recommendations that facilitate student learning by implementing current trends.
Description: Resumen: La sistematización de experiencias pedagógicas en el programa de formación docente de inglés como lengua extranjera tiene como objetivo reflexionar y analizar los aspectos pedagógicos positivos y negativos de las prácticas preprofesionales como docente de inglés como lengua extranjera en dos instituciones educativas de la ciudad de Ibarra. Primero, el rol de observador se realizó en una institución pública, donde se observó el desempeño de cuatro profesores de inglés con 180 estudiantes de educación básica y bachillerato. Adicionalmente, la experiencia como docente se realizó en una institución privada con 150 estudiantes de educación básica y bachillerato. La sistematización de ambos roles consistió en analizar seis clases presenciales, bajo los criterios de cuatro aspectos pedagógicos, planificación, lingüística, gestión del aprendizaje y metodología, utilizando una metodología cuantitativa con instrumentos como ficha de observación y reflexión narrativa. Como resultado, se determinó que la sistematización de prácticas es útil para identificar cómo se lleva a cabo el proceso de enseñanza del inglés como lengua extranjera en diferentes instituciones educativas y permite brindar recomendaciones que faciliten el aprendizaje de los estudiantes implementando las tendencias actuales.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=141792.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.