Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68101
Title: | Gobernanza en el Ecuador: Metodologías de Análisis. Un aporte conceptual |
Authors: | Jaramillo Loaiza, Gabriela del Rocío Andrade Calderón,Andrés David |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Andrade Calderón, A. D. Jaramillo Loaiza, G. D. R. (2024) Gobernanza en el Ecuador: Metodologías de Análisis. Un aporte conceptual [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68101 |
Abstract: | Abstract: This research work is based on governance, focusing on the analysis of cultural governance in Ecuador. First, the most recognized methodologies used to measure governance at an international level were identified, and then the perception of one of the types of governance identified, cultural governance, was found in the territory. This refers to the structures and processes designed to ensure responsibility, transparency, equity, inclusion and broad participation among the actors in the cultural sector, including the government, civil society and the private sector. The research was descriptive and not experimental. A systematic documentary analysis was carried out and expert criteria were obtained through field work. The main objective was to understand governance from a cultural perspective and determine the challenges that institutions face when faced with weak public policies. The main findings reflect that governance in Ecuador faces several challenges that require a comprehensive and multidisciplinary approach. It is necessary to strengthen the implementation of good regulatory practices, enhance the capacities of the different levels of government, promote the articulation of power among actors in the territory and define more clearly the concept of participatory governance. To improve governance in Ecuador, it is necessary to strengthen citizen participation, transparency, efficiency and coordination between the different levels of government, through a territorial approach that promotes sustainable development. |
Description: | Resumen:Este trabajo investigativo se basa en la gobernanza, centrándose en el análisis de la gobernanza cultural en Ecuador. En primer lugar se identificaron las metodologías más reconocidas que se utilizan para medir la gobernanza a nivel internacional para luego conocer em territorio la percepción sobre uno de los tipos de gobernanzas identificados, la gobernanza cultural; esta se refiere a las estructuras y procesos diseñados para asegurar la responsabilidad, transparencia, equidad, inclusión y participación amplia entre los actores del sector cultural, incluyendo el gobierno, la sociedad civil y el sector privado. La investigación fue de tipo descriptiva y no experimental, se realizó un análisis documental sistematizado y se obtuvieron criterios de expertos a través de trabajo de campo. El objetivo principal fue comprender la gobernanza desde el enfoque cultural y determinar los desafíos que enfrentan las instituciones ante políticas públicas débiles. Los principales hallazgos reflejan que la gobernanza en Ecuador enfrenta varios desafíos que requieren un enfoque integral y multidisciplinario. Es necesario fortalecer la implementación de buenas prácticas regulatorias, potenciar las capacidades de los diferentes niveles de gobierno, promover la articulación del poder entre actores del territorio y definir con mayor claridad el concepto de gobernanza participativa. Para mejorar la gobernanza en Ecuador se requiere fortalecer la participación ciudadana, la transparencia, la eficiencia y la coordinación entre los diferentes niveles de gobierno, a través de un enfoque territorial que promueva el desarrollo sostenible. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143336.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Administración Pública |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.