Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68279
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorHeredia Quiroz, María Augustaes_ES
dc.contributor.authorVargas Salazar, Milton Eduardoes_ES
dc.date.accessioned2024-09-18T22:30:02Z-
dc.date.available2024-09-18T22:30:02Z-
dc.date.issued2024es_ES
dc.identifier.citationVargas Salazar, M. E. Heredia Quiroz, M. A. (2024) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68279es_ES
dc.identifier.otherCobarc: 1370922es_ES
dc.identifier.urihttps://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143581.TITN.es_ES
dc.descriptionResumen: Este estudio investiga el impacto del uso de material auténtico a través de WhatsApp en la mejora de las destrezas auditivas en contextos EFL fuera del aula. La investigación se llevó a cabo en un colegio con 11 estudiantes de 15-16 años de nivel A2/B1 de inglés. Se empleó un enfoque de métodos mixtos, utilizando dos encuestas, una entrevista al profesor y observaciones durante la fase de intervención. Durante tres semanas se enviaron a los alumnos seis vídeos con sus respectivas actividades de comprensión oral. Los alumnos recibieron retroalimentación en forma de mensaje de audio por parte de su profesor. El estudio revela que los materiales auténticos, en particular los vídeos enviados a través de WhatsApp, mejoran significativamente las destrezas auditivas al exponer a los alumnos a la lengua de la vida real y a diversos acentos: la interfaz fácil de usar y las funciones interactivas de WhatsApp fomentan el compromiso y la motivación de los alumnos. Sin embargo, se observó preocupación por las posibles distracciones, lo que subraya la necesidad de directrices claras sobre el uso adecuado. La investigación pone de relieve la eficacia de WhatsApp para proporcionar retroalimentación oportuna y extender el aprendizaje más allá del aula. Los resultados sugieren que la integración de materiales auténticos a través de WhatsApp puede crear experiencias de aprendizaje dinámicas, mejorando la competencia auditiva de los estudiantes y la adquisición del idioma en contextos de EFL.es_ES
dc.description.abstractAbstract: This study investigates the impact of using authentic material via WhatsApp on improving listening skills in EFL contexts outside the classroom. The research was conducted in a school with 11 students aged 15-16 at A2/B1 level of English. A mixed-methods approach was employed, using two surveys, a teacher interview and observations during the intervention phase. Six videos with their respective listening activities were sent to the students over three weeks. The students received feedback in the form of an audio message from their teacher. The study reveals that authentic materials, particularly videos sent via WhatsApp, significantly improve listening skills by exposing students to real-life language and various accents: WhatsApp's user-friendly interface and interactive features foster student engagement and motivation. However, concerns were noted about potential distractions, highlighting the need for clear guidelines on appropriate use. The research highlights the effectiveness of WhatsApp in providing timely feedback and extending learning beyond the classroom. The results suggest that integrating authentic materials through WhatsApp can create dynamic learning experiences, improving students listening proficiency and language acquisition in EFL contexts.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.subjectEcuador.es_ES
dc.subjectTesis digital.es_ES
dc.titleThe use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings.es_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.