Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68302
Title: The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings
Authors: Ulehlova, Eva
Castro Salazar; Fernanda Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Castro Salazar; Fernanda Carolina Ulehlova, E. (2024) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68302
Abstract: Abstract: The purpose of this research is to determine the importance of using authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in English as a foreign language outside the classroom. The research was conducted in a private secondary education institution located in Quito. The sample included 18 students from the third year of secondary school, along with a teacher. A mixed method was used, involving both quantitative and qualitative approaches. Two questionnaires were applied to the students, an interview with the teacher, and observations of six activities proposed in class. The activities consisted of sending a video of authentic material through WhatsApp to the students after an initial introduction, then they had to answer a questionnaire created within the same application. The results indicated that the students improved both their listening skills, as well as their motivation and engagement. Furthermore, this study revealed that using WhatsApp as a learning tool improves confidence in real-world communication and facilitates interaction with peers and teachers, providing access to a wide range of sources that contributes to its effectiveness in the educational context.
Description: Resumen:El propósito de la presente investigación es determinar la importancia de utilizar material auténtico a través de WhatsApp en la enseñanza de habilidades de escucha en inglés como lengua extranjera fuera del aula. La investigación se llevó a cabo en una institución de educación secundaria privada ubicada en Quito. La muestra incluyó a 18 estudiantes del tercer año de secundaria, junto con un profesor. Se empleó un método mixto, que involucra enfoques tanto cuantitativos como cualitativos. Se aplicaron dos cuestionarios a los estudiantes, una entrevista al profesor y observaciones de seis actividades propuestas en clase. Las actividades consistieron en enviar un vídeo de material auténtico a través de WhatsApp a los estudiantes tras una introducción inicial, luego tenían que responder un cuestionario creado dentro de la misma aplicación. Los resultados indicaron que los estudiantes mejoraron tanto sus habilidades de escucha, así como su motivación y compromiso. Además, este estudio reveló que emplear WhatsApp como herramienta de aprendizaje mejora la confianza en la comunicación en el mundo real y facilita la interacción con compañeros y profesores, proporcionando acceso a una amplia gama de fuentes que contribuye a su efectividad en el contexto educativo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143587.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.