Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68521
Title: Salud mental y el conflicto trabajo-familia en docentes de la zona norte del Ecuador en el año 2024
Authors: Bravo Maldonado, Paola Margarita
Solano Apolo, Paula Stefanny
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Solano Apolo, P. S. Bravo Maldonado, P. M. (2024) Salud mental y el conflicto trabajo-familia en docentes de la zona norte del Ecuador en el año 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68521
Abstract: Abstract: The central objective of this research was to analyze the relationship between mental health and work-family conflict in teachers in the northern zone of Ecuador in the year 2024. The methodology used had a quantitative and non-experimental approach, with a design transversal, descriptive and correlational. The sample included 288 teachers, and specific instruments to evaluate the variables. The Ad Hoc Sociodemographic Questionnaire and labor collected basic information about the participants. The Depression Scale, Anxiety and Stress (DASS-21) measured the levels of these three mental health indicators. He Work-Family Interaction Questionnaire (SWING) assessed interactions and conflicts between the work and family spheres. The results indicated a high percentage of teachers presented anxiety, depression and stress at mild levels, compared to levels moderate and severe. A significant correlation was found between the negative interaction work-family and family-work. The conclusion highlights the need to prioritize mental health in educational centers, both for teachers and students. These findings highlight the importance of implementing strategies that improve the well-being of other teachers.
Description: Resumen: El objetivo central de esta investigación fue analizar la relación entre la salud mental y el conflicto trabajo-familia en docentes de la zona norte del Ecuador en el año 2024. La metodología empleada tuvo un enfoque cuantitativo y no experimental, con un diseño transversal, descriptivo y correlacional. La muestra incluyó a 288 docentes, y se utilizaron instrumentos específicos para evaluar las variables. El Cuestionario Ad Hoc sociodemográfico y laboral recopiló información básica sobre los participantes. La Escala de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS-21) midió los niveles de estos tres indicadores de salud mental. El Cuestionario de Interacción Trabajo-Familia (SWING) evaluó las interacciones y conflictos entre el ámbito laboral y familiar. Los resultados indicaron un alto porcentaje de docentes presentaban ansiedad, depresión y estrés en niveles leves, comparado con niveles moderados y severos. Se encontró una correlación significativa entre la interacción negativa trabajo-familia y familia-trabajo. La conclusión resalta la necesidad de priorizar la salud mental en los centros educativos, tanto para docentes como para alumnos. Estos hallazgos subrayan la importancia de implementar estrategias que mejoren el bienestar de los demás docentes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=142015.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.