Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68680
Title: | Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos de la provincia de pichincha, cantón Quito, parroquia Tumbaco 2023 |
Authors: | Enriquez Jadan, Cynthia Guisella Coyago Conlago, Alexandra Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Coyago Conlago, A. E. Enriquez Jadan, C. G. (2024) Prevalencia de la salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes ecuatorianos de la provincia de pichincha, cantón Quito, parroquia Tumbaco 2023 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/68680 |
Abstract: | Abstract: The research focused on determining the prevalence of mental health, psychological capital, and job satisfaction among teachers in Tumbaco, Quito in 2023. It employed a quantitative, non-experimental approach with a descriptive cross-sectional design and non-probabilistic sampling. The sample included 40 teachers, assessed using the Ad hoc sociodemographic and labor questionnaire, the DASS-21 scale for depression, anxiety, and stress, the Psychological Capital Questionnaire (PCQ), and the Warr, Cook, and Wall Job Satisfaction Scale. The results revealed that most teachers had low levels of stress, anxiety, and depression, along with high psychological capital across all dimensions and considerable job satisfaction in both intrinsic and extrinsic aspects. The conclusions indicated a generally positive state of mental health, high psychological capital, and notable job satisfaction among the teachers. It is recommended to implement support and professional development programs tailored to the identified needs, as well as integrate workshops and training sessions on stress management techniques and coping skills to strengthen their emotional well-being. |
Description: | Resumen: La investigación se centró en determinar, en el año 2023, la prevalencia de la salud mental, el capital psicológico y la satisfacción laboral en docentes de Tumbaco, Quito, mediante un enfoque cuantitativo y no experimental, con diseño transversal descriptivo y muestreo no probabilístico. La muestra incluyó 40 docentes, evaluados con el cuestionario Ad hoc sociodemográfico y laboral, la escala DASS-21 para depresión, ansiedad y estrés, el cuestionario de Capital Psicológico (PCQ) y la escala de Satisfacción Laboral de Warr, Cook y Wall. Los resultados revelaron que la mayoría de los docentes presentaron niveles bajos de estrés, ansiedad y depresión, junto con un elevado capital psicológico en todas sus dimensiones y una considerable satisfacción laboral en aspectos intrínsecos y extrínsecos. Las conclusiones indicaron un estado positivo de salud mental, un alto capital psicológico y una destacada satisfacción laboral entre los docentes. Se recomienda implementar programas de apoyo y desarrollo profesional adaptados a las necesidades identificadas, además de integrar talleres y sesiones formativas en técnicas de manejo del estrés y habilidades de afrontamiento para fortalecer su bienestar emocional. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143666.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.