Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69161
Title: The influence of Meronymy and Holonomy on EFL vocabulary learning
Authors: Vivanco Ríos, Leidy Adriana
Chimbo Yunga, José Andrés
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2024
Citation: Chimbo Yunga, J. A. Vivanco Ríos, L. A. (2024) The influence of Meronymy and Holonomy on EFL vocabulary learning [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69161
Abstract: Abstract: This research, The Influence of Meronymy and Holonomy on EFL Vocabulary Learning , aimed to determine the effectiveness of teaching vocabulary through holonomic and meronymic relationships. Identifying the extent to which retention and expansion of words improve, as well as students' perceptions of this teaching strategy. Likewise, the research was conducted at a public school in the city of Loja, using a mixed-method approach with a sample of 23 ninth-grade students and an English teacher. Furthermore, the instruments used were a questionnaire to evaluate the students' criteria about the language, a pre-test and post-test to evaluate learning progress, a Likert scale to study the perceptions obtained, and an interview administered to the teacher. In synthesis, the results showed that the use of holonymy and meronymy in vocabulary teaching has a positive impact on student s EFL vocabulary learning. At the beginning, influential factors such as mother tongue interference in the classroom, limited vocabulary proficiency, and student insecurity were observed; however, at the end of the study, students demonstrated better vocabulary proficiency and increased confidence when interacting in English. (N/D)
Description: Resumen: La investigación "La Influencia De La Meronimia Y La Holonomía En El Aprendizaje De Vocabulario EFL" tuvo como objetivo determinar la efectividad de la enseñanza de vocabulario a través de relaciones holonímicas y meronímicas. Se buscó identificar en qué medida mejora la retención y expansión de palabras, así como las percepciones de los estudiantes sobre esta estrategia de enseñanza. El estudio se realizó en una escuela pública de Loja, con una muestra de 23 estudiantes de noveno año y su profesora, utilizando un método de investigación mixto. Los instrumentos empleados fueron un cuestionario para evaluar criterios de los estudiantes sobre el idioma, un pretest y postest para evaluar el progreso de aprendizaje, una escala Likert para estudiar percepciones obtenidas, y una entrevista a la docente. Los resultados mostraron que el uso de la holonimia y la meronimia en la enseñanza de vocabulario tiene impactos positivos. Factores como la intromisión de la lengua materna, poco dominio de vocabulario e inseguridad de los estudiantes influyeron en el trabajo. Al final del estudio, los estudiantes demostraron un mejor dominio del vocabulario y mayor confianza al interactuar en inglés.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143248.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.