Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69499
Title: | Caracterización de las Competencias del Educadora Infantil Ecuatoriano |
Authors: | Carrera Toapanta, Pablo Fabián León Olmedo, Claudia Valeria |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | León Olmedo, C. V. Carrera Toapanta, P. F. (2024) Caracterización de las Competencias del Educadora Infantil Ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69499 |
Abstract: | Abstract: The profile of an Early Childhood Education teacher includes a compendium of skills resulting from adequate academic training with a respectful attitude, observant and active who guides and accompanies the personal and intellectual development of children taking into account their diversity and individual conditions (Jinde, 2023) The main objective of this degree work lies in the importance of recognizing and enhance the main competencies of the early childhood educator. The methodology applied to this study was supported by qualitative and quantitative design, since which allowed a prior bibliographical investigation and subsequent data collection through the application of a survey, which was carried out in a public school in the parish of Píntag, south west of Quito; applied to 10 teachers of initial 1 and 2 and first Basic Education degree. The research was exploratory in nature, since the objective was analyze various competencies and their application in the classroom. These skills and competencies allow teachers to use various methodologies and thus provide their students with comprehensive and meaningful learning. |
Description: | Resumen:El perfil de un maestro de Educación Infantil comprende un compendio de habilidades resultantes de una formación académica adecuada con una actitud respetuosa, observadora y activa que guíe y acompañe el desarrollo personal e intelectual de los niños teniendo en cuenta su diversidad y condiciones individuales (Jinde, 2023) El objetivo principal del este trabajo de titulación radica en la importancia de reconocer y potenciar las principales competencias del educador infantil. La metodología aplicada a este estudio se apoyó en el diseño cualitativo y cuantitativo, ya que permitió una investigación bibliográfica previa y su posterior recolección de datos mediante la aplicación de una encuesta, la cual fue realizada en una escuela fiscal en la parroquia de Píntag, al sur oeste de Quito; aplicada a 10 docentes de inicial 1 y 2 y primer grado de Educación Básica. La investigación fue de tipo exploratorio, ya que el objetivo fue analizar diversas competencias y su aplicación en el aula de clases. Dichas habilidades y competencias permiten que los docentes puedan emplear diversas metodologías y así brindar a sus alumnos un aprendizaje integral y significativo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=142437.TITN. |
Appears in Collections: | Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.