Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69618
Title: | Desde una mirada etnográfica:Fortaleciendo el desarrollo comunicativo de una persona con condición de Trastorno del Espectro Autista (TEA) |
Authors: | Pulido Toro, Claudia Patricia Bravo Zumba, Karina Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Bravo Zumba, K. E. Pulido Toro, C. P. (2024) Desde una mirada etnográfica:Fortaleciendo el desarrollo comunicativo de una persona con condición de Trastorno del Espectro Autista (TEA) [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69618 |
Abstract: | Abstract: Communication is one of the most important aspects of human growth and participation. This process fosters relationships, connections, and the expression of needs, desires, and feelings, producing the exchange of information required for learning and perceiving the surrounding environment. Autism Spectrum Disorder (ASD) affects social and emotional development, which ultimately impacts participation and independence of persons with autism. As part of educational and therapeutic contexts, mediating tools are identified and applied that allow scenarios of communication to be practiced in a predictable and structured manner. To increase confidence and independence by strengthening effective communication, students should better understand and use verbal and non-verbal cues, structure language, increase vocabulary, and follow logical communication sequences. By utilizing universal pictograms of the Augmentative and Alternative Communication System (SAAC), OTTAA Project promotes social integration and participation, facilitating communicative interactions, providing digital voice, adapting to the interests of the user and utilizing pedagogical principles to teach and learn. This research will answer the following question: How does the OTTAA App serve as a pedagogical tool for strengthening the communication development of individuals with autism spectrum disorders? The research focuses on a critical-social stance, inspired by Freirean thinking, which allows for reasoning, reflection, and action. This study is cross-sectional, using ethnographic case studies, allowing for a deeper understanding of the context and needs of individuals with Autism Spectrum Disorders, and providing a significant resource for caregivers, therapists, teachers and families on how to use the mobile application for educational purposes. |
Description: | Resumen: La comunicación es el aspecto clave en el crecimiento y participación de todos los grupos humanos. Mediante el proceso de intercambio de información se expresan necesidades, deseos y sentimientos; facilitando el aprendizaje y la percepción del mundo. El Trastorno del Espectro Autista (TEA), presenta retos comunicativos que afectan al desarrollo social y emocional, repercutiendo en la participación e independencia. La aplicación móvil, OTTAA Project tiene como objetivo promover la participación e integración social, asistiendo en la comunicación, utilizando pictogramas universales de Sistema Aumentativa y Alternativa de Comunicación (SAAC) brindándole voz digital y fundamentando su enfoque en la enseñanza- aprendizaje basado en la pedagogía. Esta investigación responderá a la pregunta ¿De qué manera la app móvil OTTAA Project apoya como herramienta pedagógica para fortalecer el desarrollo comunicativo de las personas con condición TEA? La investigación subyace en una postura crítico-social, motivada por el pensamiento freiriano, permitiendo el razonamiento, reflexión y acción. A través del acercamiento profundo en un estudio de caso etnográfico, de corte transversal, se ofrece un recurso significativo para cuidadores, terapeutas, docentes y familiares, beneficiándose de la aplicación móvil como herramienta pedagógica. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=143294.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Investigación en Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.