Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69792
Title: | El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en niños de 4 y 5 años |
Authors: | Quezada Loaiza, Enith Elizabeth Gómez Buestan, Alice Juliana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Gómez Buestan, A. J. Quezada Loaiza, E. E. (2024) El desarrollo socioemocional y la educación inclusiva en niños de 4 y 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/69792 |
Abstract: | Abstract: The research was carried out in the city of Macas, choosing an educational center Specifically, the study focused on socioemotional development within the framework of inclusive education for children from 4 to 5 years old, with the aim of analyzing the development these aspects in an inclusive environment. A qualitative methodology was used. quantitative, with a sample made up of 5 children, their parents and the teacher. HE They used various techniques, such as direct observation, reading and surveys. The data were collected and revealed patterns and strategies to address the challenges socio-emotional. The research examined the behavior of boys and girls in both the classroom as well as at home, as well as the rules that are imposed on them. The importance was highlighted that teachers and parents establish clear limits and encourage acceptance among colleagues through effective planning. In conclusion, the need was highlighted closer collaboration between parents and teachers to improve education social-emotional and create a positive inclusive environment for children. |
Description: | Resumen:La investigación se llevó a cabo en la ciudad de Macas, eligiendo un centro educativo específico, el estudio se enfocó en el desarrollo socioemocional dentro del marco de la educación inclusiva para niños de 4 a 5 años, con el objetivo de analizar sobre el desarrollan estos aspectos en un entorno inclusivo. Se empleó una metodología tanto cualitativa como cuantitativa, con una muestra compuesta por 5 niños, sus padres de familia y la docente. Se utilizaron diversas técnicas, como la observación directa, la lectura y las encuestas. Los datos fueron recopilados y revelaron patrones y estrategias para abordar los desafíos socioemocionales. La investigación examinó el comportamiento de los niños y niñas tanto en el aula como en el hogar, así como las reglas que se les imponen. Se destacó la importancia de que docentes y padres establezcan límites claros y fomenten la aceptación entre compañeros a través de una planificación efectiva. En conclusión, se subrayó la necesidad de una colaboración más estrecha entre padres y maestros para mejorar la educación socioemocional y crear un entorno inclusivo positivo para los niños. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=142845.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.