Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/20945
Title: Alfabetización de las competencias mediáticas mediante el uso de las TIC en medios audiovisuales.
Authors: Hernández Argudo, Christian Eduardo
metadata.dc.contributor.advisor: Marín Gutiérrez, Isidro
Keywords: Alfabetización mediática
Educación virtual
Magíster en Pedagogía- Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2017-10-05T14:05:44Z
Issue Date: 2017
Citation: Hernández Argudo, Christian Eduardo.(2017).Alfabetización de las competencias mediáticas mediante el uso de las TIC en medios audiovisuales. (Trabajo de titulación de Magíster en Pedagogía ). UTPL, Cuenca
Abstract: The frequent use of Information and Communication Technologies is having positive results at all educational levels. These digital technologies are changing the concept of literacy and the primordial capacities necessary for students to consider themselves literate in a digital culture. New media, critical, technological, social and cultural skills; come to determine the correct need to be literate in technological means, to the point of demanding a term such as Digital Literacy, grouping the new skills, and focus more on the training needed for 21st century students. ICTs emerge as engines of a necessary transformation of education. It is essential to provide a meaningful use within an integral pedagogical project that responds to the formative needs of the students. These make the so-called digital literacy indispensable. The present research aims to establish the possible relationship between the degree from integration of Information and Communication Technologies and the level of Literacy in Media Competence of the high school students from the Francisco Febres Cordero Educational School. Considering the importance of good management of each technological and digital tool in education.
Description: El uso frecuente de las Tecnologías de Información y Comunicación está teniendo resultados positivos en todos los niveles educativos. Estas tecnologías digitales están cambiando el concepto de alfabetización y las capacidades primordiales necesarias para que los estudiantes se consideren alfabetizados en una cultura digital. Nuevas competencias mediáticas, críticas, tecnológicas, sociales y culturales; llegan a determinar la correcta necesidad de estar alfabetizado en medios tecnológicos, hasta el punto de demandar un término como Alfabetización Digital, que agrupe las nuevas competencias, y centre más su objetivo en la formación que necesitan los estudiantes del siglo XXI. Las TIC surgen como motores de una necesaria transformación de la educación. Es indispensable proveer un uso significativo dentro de un proyecto pedagógico integral que responda a las necesidades formativas de los alumnos. Estas hacen que sea indispensable la llamada alfabetización digital. La presente investigación tiene como propósito establecer la posible relación entre el grado de integración de las Tecnologías de Información y Comunicación y el nivel de Alfabetización en Competencias Mediáticas de los estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa Francisco Febres Cordero. Considerando la importancia de un buen manejo de cada herramienta tecnológica y digital en la educación.
metadata.dc.identifier.other: 1272053
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/20945
metadata.dc.type: masterThesis
Appears in Collections:Maestría en Pedagogía

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hernández Argudo, Christian Eduardo.pdf2.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.