Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22498
Title: Los estilos de liderazgo en la gestión educativa del nivel superior de la educación básica
Authors: Buele Maldonado, Mariana Angelita.
Quichimbo, Fabian Alfredo
Keywords: Educación primaria – Innovación – Loja(Ecuador)
Personal docentes – Liderazgo – Estilos
Magíster en Gerencia y Liderazgo Educacional – Tesis y disertaciones educativas
Issue Date: 2018
Citation: Quichimbo , Fabian Alfredo. (2018). Los estilos de liderazgo en la gestión educativa del nivel superior de la educación básica. (Trabajo de Titulación Magister en Gerencia y Liderazgo Educacional). UTPL, Loja
Abstract: Leadership and its different styles have been fundamental strategies to effectively contribute to the improvement of education, which has allowed to achieve educational excellence. The present research work called the styles of leadership in the educational management of the higher level of basic education, developed in the Educational Unit Fiscomisional "La Dolorosa", raises as a general objective, "Identify the characteristics of leadership styles of management personnel academic and administrative from the evaluations of the teachers of the institution, to understand its importance in educational management. The methodological design was exploratory sequential, the qualitative-quantitative procedure was used, in the process the methods were used: analytical- synthetic, inductive-deductive, applied to the information collected through the different primary and secondary sources, using the techniques of the documentary review, the survey and the interview The analysis of the results allowed to establish the styles of leadership and its characteristics more representative, having as a conclusion n that the leadership styles that prevail are transformational and transactional leadership, the transformational being the most highly developed
Description: El liderazgo y sus diferentes estilos han sido estrategias fundamentales para contribuir efectivamente al mejoramiento de la gestión educativa, lo que ha permitido alcanzar la excelencia en la educación. El presente trabajo de investigación denominado los estilos de liderazgo en la gestión educativa del nivel superior de educación básica, desarrollado en la Unidad Educativa Fiscomisional "La Dolorosa", plantea como objetivo general, "Identificar las características de los estilos de liderazgo del personal de gestión académica y administrativo a partir de las apreciaciones de los docentes de la institución, para comprender su importancia en la gestión educativa”. El diseño metodológico fue secuencial exploratorio, se utilizó el procedimiento cualitativo-cuantitativo, en el proceso se utilizaron los métodos: analítico-sintético; inductivo-deductivo, aplicado a la información recolectada a través de las diferentes fuentes primarias y secundarias, utilizando las técnicas de la revisión documental, la encuesta y la entrevista. El análisis de los resultados permitió establecer los estilos de liderazgo y sus características más representativas, teniendo como conclusión que los estilos de liderazgo que prevalecen son el liderazgo transformacional y transaccional, siendo el transformacional el liderazgo más altamente desarrollado.
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22498
Appears in Collections:Maestría en Gerencia y Liderazgo Educacional

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Quichimbo Fabián Alfredo.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.