Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/22501
Title: The use of the Socrative App as an innovative technological tool to carry out formative assessment activities related to reading comprehension for EFL learners
Authors: Guamán Gordillo, María del Cisne
metadata.dc.contributor.advisor: Paredes Zúñiga, Fabián Marcelo
Keywords: Educación secundaria – Loja(Ecuador)
Escolares- Comprensión de lectura
Lectura – Motivación
Magister en pedagogía de la enseñanza de inglés como lengua extranjera – Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2018-05-21T21:02:39Z
Issue Date: 2018
Citation: Guamán Gordillo, María del Cisne. (2018). The use of the Socrative App as an innovative technological tool to carry out formative assessment activities related to reading comprehension for EFL learners. (Trabajo de Titulación Magister en Pedagogía de la Enseñanza de Inglés como Lengua Extranjera). UTPL, Loja
Abstract: This research-work was conducted in a public high-school in Loja-Ecuador. The purpose was to experiment the integration of Socrative, a student response system (SRS), as a technological tool to carry-out EFL formative assessment activities regarding reading comprehension instruction. To do it, two groups of students, who were coursing the last year of secondary education, were intervened as control and experimental groups. The initial English language proficiency of both groups was heterogeneous, due to learners had different prior knowledge. Then to conduct this study an intervention plan aligned to contemporary reading-comprehension-instruction, national-curricular-standards, and classroom-assessment-principles was designed and implemented along three months. The unique difference among the two groups was the mechanism used to provide formative-assessment-feedback. With the control-group, conventional strategies were used, while with the experimental-group Socrative was used. A pre- and post- survey, a pre- and post- questionnaire, a pre- and post- test, and an observation worksheet were used as instruments. As result, the experimental-group participants achieved better results regarding metacognitive-reading-strategies development, reading-motivation increases, purposes-for-reading English texts expansion, reading reluctance decreases, and reading-comprehension-performance improvement, in comparison with the control-group.
Description: Esta investigación fue realizada en un colegio-público de la ciudad de Loja-Ecuador. El propósito fue experimentar la integración de Socrative, una herramienta para realizar actividades de evaluación formativa referente a la instrucción de comprensión lectora. Dos grupos de estudiantes, del último año de educación-secundaria, fueron intervenidos como grupos ‘experimental’ y ‘control’. El dominio-inicial del idioma en ambos grupos fue heterogéneo, los estudiantes tenían diferentes conocimientos-previos. Se diseñó e implementó un plan de intervención basado en enfoques pedagógicas actuales, estándares curriculares nacionales y principios de evaluación-formativa, durante tres meses. La diferencia entre los dos grupos fue el mecanismo utilizado para proporcionar retroalimentación de evaluación formativa. Con el grupo-control, se usaron estrategias convencionales, mientras que con el grupo-experimental se utilizó Socrative. Los instrumentos fueron pre- y post- encuesta, pre- y post cuestionario, pre- y post prueba, y hoja de observación. Como resultado, los participantes del grupo-experimental lograron mejores resultados en el desarrollo de estrategias de lectura meta-cognitiva, aumento de la motivación lectora, expansión de propósitos de lectura en inglés, disminución de renuencia en la lectura y mejor rendimiento de comprensión lectora
metadata.dc.identifier.other: 1280531
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22501
metadata.dc.type: masterThesis
Appears in Collections:Maestría en Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Guamán Gordillo María del Cisne.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.