Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22820
Title: | La empatía como método de prevención del bullying escolar |
Authors: | Reyes Toro, María Lorena Dahik Alarcón, Ana Cristina |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2018 |
Citation: | Dahik Alarcón, A. C. Reyes Toro, M. L. (2018) La empatía como método de prevención del bullying escolar [Tesis de Postgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22820 |
Abstract: | RESUMEN: Empathy as a method of prevention of school bullying deals with the importance of early reduction of school abuse based on the development of empathy from the first years of schooling. The aim of this paper is to demonstrate that the development of empathy is a useful preventive method to control this school phenomenon, especially cyberbullying, which in itself is elusive. It is stated that only if the students are fully aware of the damage that they are causing, intervention methods will be effective. The Davis Interpersonal Reactivity Index was applied in a group of adolescents from a private school in Quito and as a complement, a survey to teachers about the treatment that the educational institution gives to bullying. The results indicate that students have few tools to be able to respond to situations that warrant an immediate reaction because they have not developed empathy correctly. In addition, the low level of imagination that resulted in one of the scales of the Davis Test shows that empathy is linked only to the inner circle of students, showing that it is not a universal value, key to the successful prevention of bullying. On the other hand, the results indicate that teachers do have solid knowledge on how to intervene in cases of harassment and for this reason they establish that levels of harassment have decreased. |
Description: | Resumen: La empatía como método de prevención del bullying escolartrata sobre la importancia de la reducción temprana del abuso escolar, basándose en el desarrollo de la empatía, desde los primeros años de escolaridad. El objetivo del trabajo de investigación busca demostrar, el desarrollo de la empatía como método preventivo y útil para controlar este fenómeno escolar, sobre todo el ciberacoso que de por sí es elusivo. Se plantea que sólo si el estudiante tiene plena conciencia del daño que está causando se podrá disminuir el acoso eficazmente. Se aplicó el Cuestionario de Reactividad Personal (Interpersonal Reactivity Index) de Davisen un grupo de adolescentes de décimo año de Educación General Básica de un colegio privado de Quito y, como complemento una encuesta a los docentes sobre el tratamiento que la institución educativa hace al bullying. Los resultados indican que los estudiantes poseen escasas herramientas para poder responder ante situaciones que ameriten una reacción inmediata debido a que no han desarrollado la empatía de forma correcta. Además, el bajo nivel de imaginación que arrojó como resultado una de las escalas del Test Davis muestra que la empatía va ligada al círculo íntimo de los estudiantes, mostrándose así que no es un valor universal, clave fundamental para la prevención exitosa del bullying. Por otro lado, los resultados señalan que los profesores sí manejan conocimientos sólidos sobre cómo intervenir ante casos de acoso y por esta razón establecen que los niveles de acoso han disminuido. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=119298.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación y Orientación Familiar |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.