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http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/23739
Title: | Evaluación de la superficie del pavimento de la vía Loja-Cuenca tramo 34+000-68+700 |
Authors: | Ortíz Viñan, Ana Paulina Jaramillo Chamba, Pablo Javier. |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | Jaramillo Chamba, P. J. Ortíz Viñan, A. P. (2019) Evaluación de la superficie del pavimento de la vía Loja-Cuenca tramo 34+000-68+700 [Tesis de N/D, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/23739 |
Abstract: | Abstract:The pavements are designed to provide safety and comfort in vehicular traffic, despite this it is common to find deteriorations on the roads that reduce the level of service. Considering this, there is a technical evaluation of pavements that allows determining the condition of the pavement and propose corrective measures to these situations. The objective of this research is to evaluate the condition of the Loja-Cuenca road in the section of abscissa 34+000-68+700 applying the methodology of Pavement Condition Index (PCI), based on standard ASTM D6433-11. In order to evaluate the surface of the pavement, the visual inspection of the sample units was performed, identifying the class, severity, and density of the faults. In addition, the annual average daily traffic (TPDA) was determined to establish a relationship with the PCI obtained. The average PCI value of the section was 70.34 points, which is equivalent to a very good state, and the TPDA value is 2150 mixed vehicles/day. Finally, an intervention strategy was proposed for the rehabilitation of the road based on the type of fault identified. |
Description: | Resumen: Los pavimentos están diseñados para brindar seguridad y comodidad en el tránsito vehicular, a pesar de esto es común encontrar deterioros en las carreteras que disminuyen el nivel de servicio. Ante ello, existe la evaluación técnica de pavimentos que permite determinar la condición del pavimento y proponer medidas correctivas a estas situaciones. La presente investigación tiene como objetivo evaluar la condición de la vía Loja-Cuenca en el tramo 34+000 al 68+700 aplicando la metodología de Índice de Condición del pavimento (PCI), basada en la normativa ASTM D6433-11. La evaluación se realizó mediante la inspección visual de las unidades de muestras, identificando clase, severidad y densidad de las fallas. Además, se determinó el Tránsito Promedio Diario Anual (TPDA) para establecer una relación con el PCI obtenido. El valor promedio de PCI de la sección resultó de 70.34 puntos, lo que equivale a un estado muy bueno y el TPDA de 2150 vehículos mixtos/día, valores que permitieron establecer la relación unívoca PCI-TPDA. Finalmente se planteó una estrategia de intervención para la rehabilitación de la vía en base al tipo de falla identificado. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=120759.TITN. |
Appears in Collections: | Ingeniero Civil |
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