Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24037
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLoaiza Aguirre, María Isabeles_ES
dc.contributor.authorGómez Flores, Bryan Israeles_ES
dc.date.accessioned2019-04-22T13:53:17Z-
dc.date.available2019-04-22T13:53:17Z-
dc.date.issued2019es_ES
dc.identifier.citationGómez Flores, B. I. Loaiza Aguirre, M. I. (2019) Modelo de gestión del conocimiento para generar ecosistemas de innovación académica en la Educación Superior. [Tesis de N/D, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24037es_ES
dc.identifier.otherCobarc: 1287289es_ES
dc.identifier.urihttps://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=121143.TITN.es_ES
dc.descriptionResumen: Siendo las instituciones de educación superior entes generadores de conocimiento, es lógico decir que el desarrollo, no solo de un sector, sino el de toda una nación, pueden verse reflejado en el aporte que genera dicho conocimiento, de la misma manera, dicha generación de conocimiento debe ser gestionada de manera adecuada, es así que, dentro de esta investigación se pretende demostrar como las prácticas de gestión del conocimiento permiten generar innovación académica. Esta investigación inicia con una exploración teórica referente a gestión del conocimiento y ecosistemas de divididos en dos capítulos respectivamente, en donde se citan conceptos clave, así como modelos aplicados tanto a organizaciones como a IES; la investigación a su vez se sirve de herramientas como la encuesta para obtener datos relevantes respecto a prácticas de gestión de conocimiento aplicadas dentro del área Socio Humanística de la UTPL, misma que permite finalizar con la propuesta de un modelo de gestión de conocimiento que pueda ser aplicado al área antes mencionada, e identificar como es que este se involucra en las etapas de innovación académica.es_ES
dc.description.abstractAbstract:Higher education institutions being generators of knowledge, it is very logical to say that the development, not only of a sector, but also of an entire nation, can be reflected in the contribution generated by this knowledge, in the same way, said Knowledge generation must be monitored in each of its stages, whether it is identified, created, shared, stored or used, and thus not fall into an underutilization of it. In this sense, it is firmly believed that academic innovation can be generated from knowledge management practices, or in other words, knowledge management practices derived from a particular model can facilitate the generation of innovation ecosystems and From this, contribute to universities to improve their practices, improve academic profiles of their new graduates, make contributions from research and generate ecosystems with various actors with a view to generating solutions to latent problems in society. For effect, the present investigation begins with a theoretical exploration referring to topics such as knowledge management and innovation ecosystems, dividing these topics into two chapters respectively, citing through these key concepts, as well as models applied to both organizations and IES ; The research in turn uses tools such as the survey to obtain relevant data regarding knowledge management practices applied within the UTPL Humanistic Socio-Area, which allows to finalize with the proposal of a knowledge management model that could be applied to the aforementioned area, and identify how it is involved in the stages of academic innovation.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.subjectEcuador.es_ES
dc.subjectTesis digital.es_ES
dc.titleModelo de gestión del conocimiento para generar ecosistemas de innovación académica en la Educación Superior.es_ES
dc.typemasterThesises_ES
Appears in Collections:Ingeniero en Administración de Empresas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools