Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24966
Title: Ecuadorian high school teachers perceptions on ICT use in their EFL classes
Authors: Pinza Tapia, Eliana Ivanova
Flores Díaz, Alex Javier
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2019
Citation: Flores Díaz, A. J. Pinza Tapia, E. I. (2019) Ecuadorian high school teachers perceptions on ICT use in their EFL classes [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24966
Abstract: Abstract:This research study focuses on determining the Ecuadorian high school teachers perceptions on ICT use in their EFL classes . The objective was to identify the barriers on ICT use and the factors that most influence to use these tools. To fulfill this objective, a study was conducted in six high schools in the city of Cuenca. About the methodology, the quantitative and qualitative approach was used. The sample comprised twenty EFL teachers, between males and females. Regarding the techniques, it consisted of a survey and an interview. The survey questionnaires were applied to the entire sample; however, only six teachers participated in the interviews. The results indicate that, in a broad perspective, teachers have positive perceptions towards the ICT use in EFL teaching. The main barriers found were the lack of training and the teachers age. Regarding the use factors, the ICT advantages in the teaching methodology were mentioned, demonstrating the influence of educational characteristics. Finally, no significant gender differences were found, since both genders demonstrated having the same ICT skills in their classes.
Description: Resumen: Esta investigación se enfoca en determinar las percepciones de los docentes ecuatorianos de secundaria sobre el uso de las TIC en sus clases de inglés como lengua extranjera. El objetivo propuesto fue encontrar las barreras en el uso de las TIC y los factores que más influyen para usar estas herramientas. Para cumplir con este propósito, se realizó un estudio en seis escuelas secundarias de la ciudad de Cuenca. En cuanto a la metodología, se utilizó un enfoque cuantitativo y cualitativo. La muestra estuvo compuesta por veinte profesores de EFL, entre hombres y mujeres. Respecto a las técnicas, estas consistieron en una encuesta y una entrevista. Los cuestionarios de la encuesta se aplicaron a toda la muestra; no obstante, solo seis profesores participaron en las entrevistas. Los resultados indican que, en perspectiva amplia, los profesores tienen percepciones positivas hacia el uso de las TIC en la enseñanza de la EFL. Las principales barreras halladas fueron la falta de formación y la edad de los maestros. En cuanto a los factores de uso, se mencionó las ventajas de las TIC en la metodología de enseñanza, demostrando así la influencia de las características educativas. Finalmente, no se encontraron diferencias significativas de género, ya que ambos géneros demostraron tener las mismas habilidades para las TIC en sus clases.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=122602.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.