Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26452
Title: Evaluación del desarrollo integral de los niños de 4 a 6 años de edad
Authors: Villarroel Dávila, Paola Carina
Pérez Barrionuevo, Estefanía Elizabeth.
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2020
Citation: Pérez Barrionuevo, E. E. Villarroel Dávila, P. C. (2020) Evaluación del desarrollo integral de los niños de 4 a 6 años de edad [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26452
Abstract: Abstract: In Ecuador, after conducting the respective analysis of the educational system, several shortcomings have been discovered, for this reason different changes have been implemented in terms of policies, programs and projects, with the aim of giving the necessary importance to integral development. The subject of this research work is the evaluation of integral development in children aged 4 to 6 years, whose general objective is to determine the degree of development, which can be evidenced in the four areas such as psychomotor, language, cognitive and social affective. This research was viable through the application of different methods such as the analytical one which allows to disintegrate the information, synthetic to make the respective summary and statistical, in terms of the techniques used are the reading of different articles and texts, concept maps and graphic organizers and the Paraphrase, the instrument is the scale of the integral development of the child from 0 to 6 years old (EDIN II), which is a Costa Rican test that is used to evaluate whether children meet the standards according to established parameters.
Description: Resumen: En Ecuador, luego de realizar el respectivo análisis al sistema educativo se ha descubierto varias falencias, por este motivo se han implementado diferentes cambios en cuanto a políticas, programas y proyectos, con el objetivo de dar la importancia necesaria al desarrollo integral. El tema del presente trabajo de investigación es la evaluación del desarrollo integral en los niños de 4 a 6 años, que tiene como objetivo general determinar el grado de desarrollo, el cual se puede evidenciar en las cuatro áreas como psicomotriz, lenguaje, cognoscitiva y socio afectiva. Esta investigación fue viable mediante la aplicación de distintos métodos como el analítico el cual permite desintegrar la información, sintético realizar el respectivo resumen y estadístico, en cuanto a las técnicas utilizadas son la lectura de diferentes artículos y textos, mapas conceptuales y organizadores gráficos y la paráfrasis, el instrumento es la escala del desarrollo integral del niño de 0 a 6 años (EDIN II), el cual es una prueba costarricense que se utiliza para evaluar si los niños cumplen con los estándares de acuerdo a unos parámetros establecidos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=123982.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.