Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26627
Title: Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional, en la Unidad Educativa Fiscomisional San Jerónimo de la ciudad de Quito, parroquia de Pintag.
Authors: Ramón Carrión, Edgar Jamil
Egas Salgado, Camila
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2020
Citation: Egas Salgado, C. Ramón Carrión, E. J. (2020) Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional, en la Unidad Educativa Fiscomisional San Jerónimo de la ciudad de Quito, parroquia de Pintag. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26627
Abstract: Abstract:Nowadays, in the educational field, there are some decontextualized educational methods that lack a pedagogical foundation, to guide teaching-learning processes towards comprehensive training. The Institutional Pedagogical Proposal is a mandatory instrument for the country's educational institutions. It establishes how the educational process should take place, based on teaching-learning theories that create a meaningful groundwork for pedagogical action. In this context, this research was developed to explain the Constructivism s contribution to learning, and to establish it as the foundation of the Institutional Pedagogical Proposal. A documentary investigation was carried out by the author, based on the content analysis technique and using relationship matrices, to analyze the key aspects of the constructivist principles and their relationship with articles 2 and 3 of the Organic Law on Intercultural Education (2011), and the principles and methodological guidelines of the National Curriculum (2016). The results show that the constructivist principles have relevance with what is established both in the National Curriculum and in the Organic Law on Intercultural Education, which helps to strengthen the learning process.
Description: Resumen:En la actualidad, existen prácticas educativas descontextualizadas que carecen de un fundamento pedagógico que oriente los procesos de enseñanza-aprendizaje hacia una formación integral. La Propuesta Pedagógica Institucional es un instrumento obligatorio para las instituciones educativas del país que direcciona el proceso educativo, con base en teorías de enseñanza-aprendizaje que dan sentido a la acción pedagógica. Por lo que el presente trabajo se desarrolló con el objetivo de explicar el aporte del Constructivismo al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional. Se realizó una investigación documental, con base en la técnica de análisis de contenido y a través de la utilización de matrices de relación, para analizar los aspectos claves de los principios constructivistas y su relación con lo establecido en el Art. 2 y Art. 3 de la Ley Orgánica de Educación Intercultural (2011) y los principios y orientaciones metodológicas del Currículo Nacional (2016). Los resultados, evidenciaron que los principios constructivistas tienen vigencia y pertinencia con lo establecido tanto en el Currículo como en la LOEI, aportando significativamente en el fortalecimiento de los procesos de aprendizaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=124158.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.