Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26772
Title: Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional
Authors: Brizuela Camacho, Sor Natalia
Canencia González, Susana Margoth.
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2020
Citation: Canencia González, S. M. Brizuela Camacho, S. N. (2020) Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional [Tesis de N/D, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/26772
Abstract: Abstract: In the present investigation, whose theme is: "Principles of Social Constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal", the general objective was to articulate the principles of social constructivism with the institutional pedagogical proposal. The research was qualitative, bibliographic and documentary; since there is no type of statistical analysis. Finally, it is concluded that constructivism manifests within its fundamental principles that it is a process of personal construction, based on direct experience, prior knowledge, the importance of knowledge for the student and the possibility of using the knowledge learned in the social environment. The pedagogical proposal, being a legal document and theoretical support for teaching practice, it is recommended that its postulates be based on the principles and fines of the LOEI, as well as on the methodological principles and guidelines of the current National Curriculum.
Description: Resumen:En la presente investigación, cuyo tema es: Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional , se planteó como objetivo general: Articular los principios del constructivismo social con la propuesta pedagógica institucional. La investigación fue de tipo cualitativa, bibliográfica y documental; ya que no existió ningún tipo de análisis estadístico. Finalmente se concluye que el constructivismo manifiesta dentro de sus principios fundamentales que aprendizaje es un proceso de construcción personal, fundamentado en la experiencia directa, los conocimientos previos, la importancia del conocimiento para el estudiante y la posibilidad de utilizar el conocimiento aprendido en el entorno social. La propuesta pedagógica al ser un documento legal y de sustentación teórica de la práctica docente, se recomienda que sus postulados se fundamenten en los principios y fines de la LOEI, así como en los principios y orientaciones metodológicas del Currículo de los Niveles de Educación Obligatoria.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=124313.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.