Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/27268
Title: | Systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program |
Authors: | Vargas Saritama, Alba Bitalina Cabrera Reyes, Karina Maricela |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Cabrera Reyes, K. M. Vargas Saritama, A. B. (2021) Systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/27268 |
Abstract: | Abstract:This research includes the systematization of pedagogical experiences in the EFL teacher training program carried out in three different institutions in Salinas, Ecuador. Its purpose is to provide an in-depth analysis of teaching practice experience carried out throughout the different levels of practicums. This systematization process was developed in three phases: first as an observer, second as an assistant professor and finally as a professor. In the first phase, ten classes were observed to the main teacher in order to know the process closely. The second phase was as an assistant teacher and as an apprentice. Finally, as the lead teacher, lesson plans and resources were designed. The systematization of practicum has allowed me to learn a lot. This retrospective analysis of the entire teaching-learning process has allowed me to assess how pre-professional practices have strengthened my English teaching skills. The findings show that the process of systematizing pedagogical experiences gave me a great opportunity to develop interdisciplinary knowledge, skills and qualities for the training and acquisition of experience as a future English teacher. |
Description: | Resumen:La presente investigación comprende la sistematización de experiencias pedagógicas en el programa de formación docente de EFL realizado en tres instituciones diferentes del cantón Salinas en Ecuador. Su propósito es proporcionar un análisis profundo de la experiencia de la práctica docente realizada a lo largo de los diferentes niveles de practicums, en las que el practicante asumio roles en tres fases: primero como observador, segundo como profesor asistente y finalmente como profesor titular. En el proceso de observación, se observaron diez clases al maestro principal con el propósito de conocer de cerca el proceso. La segunda fase fue como profesora asistente y como aprendiz. Finalmente, como maestro principal, se diseñaron planes de lecciones y recursos. Estas fases han permitido a los docentes en formación a valorar cómo las prácticas preprofesionales han influido en el fortalecimiento de las habilidades de la enseñanza del idioma inglés, mediante el análisis en retrospectiva de todo el proceso de enseñanzaaprendizaje. Los hallazgos evidencian que, el proceso de sistematización de experiencias pedagógicas me brindó una gran oportunidad para desarrollar conocimientos interdisciplinarios, habilidades y cualidades para la formación y adquisición de experiencia como futura profesora de inglés. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=125054.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.