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Title: Sistema de transporte sostenible como medio para lograr la accesibilidad territorial. Caso provincia de Tungurahua, Ecuador
Authors: Gudiño, María Elina
Córdova Feijoo, Andrés Vinicio
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2021
Citation: Córdova Feijoo, A. V. Gudiño, M. E. (2021) Sistema de transporte sostenible como medio para lograr la accesibilidad territorial. Caso provincia de Tungurahua, Ecuador [Tesis de N/D, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/27825
Abstract: Abstract: The research studies, the transport system in Tungurahua and the accessibility to the services in the region.The problem of accessibility in rural areas to the services concentrated in the cities is revealed, a cause of occurring negative externalities with poverty, rural-urban migration, health and education.The tested hypotheses are: (a) Rural communities have limited accessibility to services (b) The roads are monocentric and for vehicles (c) Several inhabitants use sustainable transport.The achieved objectives are (a) Diagnose the territory with the sustainable mobility (b) Model a sustainable transportation system that structures the region (c) Develop guidelines to achieve a Territorial System of Sustainable Transport.The approach from land use planning and complex adaptive systemsproduces sustainable roads networks with polycentric inter-parish connectivity, network services and social actions that adapt the model to the population.The main result is the desired territorial model where two road networks coexist symbiotically: the current vehicular road network and the road network for sustainable mobility with alternative transport such as walking, disabled people, animals, bicycle, electric.The concept of a bicycle lane is surpassed by an entire sustainable road network thatincludes all current alternative transport means, available to rural or urban people and the future innovations in transport systems. The model reaches the final shape of the region in balance with nature.
Description: Resumen: El objeto de estudio es el sistema de transporte en la provincia de Tungurahua y la accesibilidad a los servicios en el territorio.El problema de inaccesibilidad del área rural a los servicios concentrados en las urbes genera externalidades negativas en pobreza, migración campo/ciudad.Se comprueba las hipótesis: (a) Las comunidades rurales tienen limitada accesibilidad a servicios, (b) La vialidad es monocéntrica y para vehículos, (c) Varios habitantes usan transportes sostenibles.Los objetivos cumplidos son (a) Diagnosticar el territorio desde la movilidad sostenible, (b) Modelar un sistema de transporte sostenible que estructure el territorio, (c) Formular lineamientos para lograr un Sistema Territorial de Transporte Sostenible.El enfoque del ordenamiento territorial y sistemas complejos adaptativos produce vialidad sostenible con conectividad interparroquialpolicéntrica, servicios en red y acciones sociales que adapten el modelo a la población.El principal resultado es el modelo territorial deseado dónde coexisten simbióticamente dos redes de vialidad: red vial vehicular actual y red vial para la movilidad sostenible con transporte alternativo como la caminata, discapacitados, animales, bicicleta, eléctrico. Se supera la visión de una ciclovía, con una red vial completa para transportes alternativos actuales de la población rural, urbana y los futuros. El modelo plantea el balance definitivo con la naturaleza.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=125899.TITN.
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