Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/28594
Title: | Intervención Educativa sobre el conocimiento en Signos y Síntomas de Alarma en las gestantes del Centro de Salud Daniel Álvarez |
Authors: | Espinosa González, María Elena Carpio Castillo, María Fernanda |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Carpio Castillo, M. F. Espinosa González, M. E. (2021) Intervención Educativa sobre el conocimiento en Signos y Síntomas de Alarma en las gestantes del Centro de Salud Daniel Álvarez [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/28594 |
Abstract: | Abstract: Pregnancy results in a series of physiological changes, which could be accompanied by potentially dangerous complications for the mother-child binomial. Raising the theme: educational intervention on knowledge in signs and symptoms of alarm in pregnant women of the Daniel Álvarez health center (Loja-Ecuador), whose main objective was to develop an educational intervention strategy to improve the level of awareness of warning signs and symptoms. A quasi-experimental study was conducted in the months January-June 2021, the sample was constituted by pregnant women who came to the outpatient clinic of the health center, and those captured in home visits before the third trimester of pregnancy. A questionnaire validated by experts (Signs and Symptoms of Obstetric Alarm), applied pre and post intervention, was used, calculating mean knowledge scores that were classified in high, medium and low. The educational intervention had a significant impact, an elevation of approximately 31.6 points was observed with a significance of 95% (p value 0.001) obtaining a better level of knowledge, with regard to situations of danger which may arise during the gestation period. |
Description: | Resumen: El embarazo se traduce en una serie de cambios fisiológicos, que podría ir acompañado de complicaciones potencialmente peligrosas para el binomio madre-niño. Planteándose el tema: Intervención educativa sobre el conocimiento en signos y síntomas de alarma en las gestantes del centro de salud Daniel Álvarez (Loja-Ecuador), cuyo objetivo principal fue desarrollar una estrategia de intervención educativa para mejorar el nivel de conocimientos en signos y síntomas de alarma. Se realizó un estudio cuasiexpermental en los meses enero-junio 2021, la muestra la constituyeron gestantes que acudieron a consulta externa del centro de salud, y las captadas en visitas domiciliarias antes del tercer trimestre de gestación. Se utilizó un cuestionario validado por expertos (Signos y Síntomas de alarma obstétricos), aplicado pre y post intervención, calculándose puntuaciones medias de conocimiento que se clasificó en alto, medio y bajo. La intervención educativa tuvo un impacto significativo, se observó una elevación de aproximadamente 31,6 puntos con una significancia del 95% (p valúe <0.001) obteniéndose un mejor nivel de conocimiento, respecto a las situaciones de peligro que pueden presentarse en el período de gestación. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=127087.TITN. |
Appears in Collections: | Especialista en Medicina Familiar y Comunitaria |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.