Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29226
Title: | Incidencia Económica del COVID 19 en las familias del cantón Paltas, provincia de Loja, sector: educación media |
Authors: | Correa Granda, Carlos Aníbal Cuenca Galán, Yoder Enrique |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Cuenca Galán, Y. E. Correa Granda, C. A. (2021) Incidencia Económica del COVID 19 en las familias del cantón Paltas, provincia de Loja, sector: educación media [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29226 |
Abstract: | Abstract: This work analyzes the impact of COVID 19 on secondary education in the Paltas canton, Loja province. The social and economic implications derived from the closure, temporary suspension, and adoption of online or virtual classes have not yet been studied for small and sparsely populated localities in Ecuador. In this way, the following questions are addressed: What has been the social, technological, and economic impact of COVID 19 on students, teachers, and heads of household? And how have these actors adapted to a new study context marked by online classes and social distancing? To respond to this, three semi-structured surveys are carried out on 361 students: 33 teachers and 219 heads of the household. The main results show that there is a low level of technological adoption marked using local internet networks of medium or low quality and the use of devices not suitable for them, such as cell phones. In families, the pandemic forced to change the planned spending plans due to the increase in the cost of education derived from the need to access the internet and buy new devices such as tablets or laptops. Thus, a large percentage of families decreased their income, or it varied significantly. Finally, teachers have not found it more difficult to access or accommodate new technologies, although they do denote a greater lack of interest in students to learn. It is left for future research to measure the level of pre-pandemic and post-pandemic school performance to verify its effects on the level and quality of learning in students. |
Description: | Resumen: El presente trabajo analiza el impacto del COVID 19 sobre la educación media del cantón Paltas, provincia de Loja. Las implicaciones sociales y económicas derivadas del cierre, suspensión temporal y adopción de clases online o virtuales no han sido aún estudiadas para pequeñas y poco pobladas localidades del Ecuador. De esta manera, se abordan las siguientes cuestiones: ¿Cuál ha sido el impacto social, tecnológico y económico del COVID 19 sobre los estudiantes, docentes y jefes de hogar? Y ¿cómo ha sido la adaptación de estos actores a un nuevo contexto de estudio marcado por las clases online y el distanciamiento social? Para lograr responder a ello, se realizan tres encuestas semiestructuradas a 361 estudiantes; 33 docentes y 219 jefes del hogar. Los resultados principales arrojan que existe un bajo nivel de adopción tecnológica marcado por el uso de redes locales de internet de calidad media o baja y el uso de dispositivos no aptos para ellos, como el celular. En las familias, la pandemia obligó a cambiar los planes de gastos previstos debido al aumento en el costo de educación derivados de la necesidad de acceder a internet y comprar nuevos dispositivos como tabletas o computadoras portátiles. Así, un gran porcentaje de familias disminuyeron sus ingresos o estos variaron de forma significativa. Finalmente, los docentes no han encontrado mayor dificultad para acceder o acomodarse a las nuevas tecnologías, aunque sí denotan una mayor falta de interés en los estudiantes por aprender. Se deja para futuras investigaciones medir el nivel de rendimiento escolar prepandemia y postpandemia como forma de verificación de los efectos de la misma sobre el nivel y calidad de aprendizaje en los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=127770.TITN. |
Appears in Collections: | Economísta |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
Admin Tools