Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29278
Title: Análisis de productos audiovisuales educomunicativos de Ecuador. Casos de estudio: Ecuavisa, Tc Televisión y Teleamazonas
Authors: Rivera Rogel, Diana Elizabeth
Malo Tinizaray, Paola Lizbeth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2021
Citation: Malo Tinizaray, P. L. Rivera Rogel, D. E. (2021) Análisis de productos audiovisuales educomunicativos de Ecuador. Casos de estudio: Ecuavisa, Tc Televisión y Teleamazonas [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29278
Abstract: Abstract: Media educommunication represents a key factor for personal and professional training. The objective of the research is to know which are audiovisual products (programs) that the television channels with the highest ranking in Ecuador transmit through their screen. We resorted to a mixed methodology; initially, we learned about the educational-communicative processes through interviews with producers. The observation sheets provide a context of the case studies analyzed in this work. The content analysis of the programming grids allowed an approach to the object of study. Finally, with the interviews applied to different experts, it is known from a broader perspective how to make educommunicative products. A two-part proposal was elaborated that will allow future audiovisual producers to focus on their elaboration of educommunicative content. The results show that the processes of educommunication in national television programs are primarily complex compared to programs of other genres. There is a lack of informative, educational, and cultural programs that meet the characteristics to be considered educommunicative.
Description: Resumen: La educomunicación en medios representa un factor clave para la formación personal y profesional. El objetivo de la investigación es conocer cuáles son los productos audiovisuales (programas) que los canales de televisión con mayor ranking de Ecuador transmiten a través de sus pantallas. Se recurrió a una metodología mixta, inicialmente se conoce los procesos educomunicativos a través de entrevistas a productores, seguidamente las fichas de observación aportan un contexto de los casos de estudio analizados en este trabajo. El análisis de contenido de las parrillas de programación permitió tener un acercamiento al objeto de estudio y finalmente, con las entrevistas aplicadas a diferentes expertos se conoce desde una perspectiva más amplia cómo hacer productos educomunicativos. Se elaboró una propuesta que consta de dos partes que permitirán a los futuros productores audiovisuales centrarse en su elaboración de contenido educomunicativo. Los resultados demuestran que los procesos de educomunicación en los programas de televisión nacional, son mayormente complejos en comparación a programas de otro género. Se evidencia una falta de programas informativos, educativos y culturales que cumplan con las características para considerarse educomunicativos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=127844.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Comunicación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.