Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29395
Title: | Systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program |
Authors: | Vargas Saritama, Alba Bitalina Revelo Silverio, Gabriela Estefanía |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Revelo Silverio, G. E. Vargas Saritama, A. B. (2021) Systematization of pedagogical experiences in the EFL teaching training program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29395 |
Abstract: | Abstract: The systematization of pedagogical experiences aims to describe, analyze, and reflect on the teaching experiences gained throughout practicum as an observer, and as the main teacher in EFL classes in private and public educational institutions in Quito, Ecuador. It addresses the issues and process of the different stages of practicum which provided me with familiarization of the teaching context throughout the EFL training program. Additionally, this systematization highlights the way how teaching practicum influences teacher concerns about teaching EFL pre-service teachers. Narrative, descriptive, and reflective approaches were used. Observation, summaries, and journals used throughout the teaching practice experience were the instruments applied to gather data. The results indicate that EFL teachers use different methods, strategies, techniques, materials, and activities during the class time, depending on the language skills they want to develop on students. Besides, the teachers with a large experience in teaching tend not to plan lessons, and to use less additional didactic materials than the young teachers use. It was also observed that teachers did not consider important to present the topic and the goals of the classes. |
Description: | Resumen: La sistematización de experiencias pedagógicas tiene como objetivo describir, analizar y reflexionar las experiencias docentes adquiridas en la práctica como observador, y profesor principal en las clases de EFL en instituciones educativas públicas y privadas en Quito, Ecuador. Aborda las cuestiones y procesos de las diferentes etapas de la práctica que permitió familiarizarme con el contexto educativo a través del programa de formación EFL. Adicionalmente, resalta la forma en cómo las prácticas preprofesionales influyen en el ejercicio docente al enseñar inglés como lengua extranjera. Se consideran enfoques narrativos, descriptivos y reflexivos. Observaciones, resúmenes y anotaciones utilizadas durante la experiencia práctica docente fueron los instrumentos utilizados para la recolección de datos. Los resultados indican que los profesores de EFL usan varios métodos, estrategias, técnicas, materiales y actividades durante la clase, dependiendo de las habilidades lingüísticas que quieren desarrollar en los estudiantes. Además, los profesores con más experiencia tienden a no planificar sus clases, y a utilizar menos material didáctico en comparación con los profesores jóvenes. Se observó que los docentes no consideraban importante presentar el tema y los objetivos de clase. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128089.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.